روابط ایران و بریکس در وضعیتی مناسب

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت‌ ژئواستراتژیک و کم نظیر جغرافیایی شریکی مطمئن و موثر در همکاری‌های دو و چند جانبه می‌باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر(سه شنبه) در اختتامیه کنفرانس «ایران و بریکس چشم اندازهایی برای شراکت و همکاری» اظهارداشت: در چنین روزی طالبان مزار شریف را به تصرف درآورد. با حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی به شهادت رسیدند. به این مناسبت برای روح این شهدا بهترین ها را آرزومندیم.

وی گفت: همچنین به این واسطه امروز در جمهوری اسلامی ایران به روز خبرنگار اختصاص یافته که به کلیه خبرنگاران صمیمانه این روز را تبریک میگویم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در ماه ژوئن امسال در نشست دوستان بریکس که در آفریقای جنوبی برگزار شد اعلام کردم. به زودی کنفرانسی را در ایران برگزار خواهیم کرد. هدف این کنفرانس این خواهد بود که پتانسیل های ایران و بریکس را در یک مشورت متقابل مورد شناسایی قرار دهیم.

بریکس بیانگر هم افزایی واقعی سیاسی و اقتصادی

امیرعبداللهیان بیان کرد: به نظر می رسد که گام اول جهت شناسایی ظرفیت‌های دو طرف برداشته شده است. از همه مهمانی که از خارج از ایران برای حضور در این نشست حاضر شدند صمیمانه قدردانی میکنم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بریکس و همکاری‌های جمعی آن اظهارداشت: ائتلاف های سیاسی و اقتصادی جهان غالبا دیپلماتیک و هدف از آن ایجاد قدرت چانه زنی در مذاکرات بین‌المللی در صحن سازمان ملل بود که جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷ نمونه‌هایی از آن بودند.

وی گفت: بریکس بیانگر هم افزایی واقعی سیاسی و اقتصادی است. دارای ظرفیت ایجاد اثرگذاری منطقه‌ای و بین المللی است.

تلاش‌ برای کاهش هزینه تجارت فی مابین

امیرعبداللهیان با بیان اینکه معتقدیم چنانچه ایده بریکس به واقعیت بپیوندند ماهیت آن نیز جهانی خواهد شد. گفت: رشد بریکس اعتماد جهانی و اثرگذاری آن را افزایش داده است. تقاضای عضویت کشورهای مختلف نشان از این مطلب دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: تلاش‌ها برای کاهش هزینه تجارت فی مابین و از جمله از طریق استقاده از ارزهای ملی گام مهمی است که در بریکس انجام می‌شود.

وی افزود: در این راستا ایجاد بانک توسعه بریکس بدون آنکه بخواهد در نظامات کنونی اخلالی ایجاد کند. می‌تواند نقش مهمی در تصمیمات مهم بانکی، مالی و پولی جهان داشته باشد.

درخواست ایران برای عضویت در بریکس

امیرعبداللهیان گفت: الگوسازی برای همکاری‌های جنوب – جنوب و حرکت به سمت جبران کاستی‌ها و ضعف‌های سازمانی و ایجاد ساختاری فراتر از ظرفیت پنج کشور بنیان گذار این گروه، گام‌های مثبتی است که برداشته شده است.

وزیر امور خارجه بیان داشت: تعامل با نهادهای چندجانبه از دستورکارهای دولت سیزدهم بوده و هست. سرعت بخشیدن به فرایند عضویت در سازمان همکاری شانگهای با نقش آفرینی محوری رئیس ‌جمهور، تعمیق روابط با اتحادیه اوراسیا با هدف ایجاد منطقه آزاد تجاری و حضور فعال تر در سازمان های چندجانبه و مواردی از این دست بیانگر سیاست چندجانبه گرایی است. درخواست ایران برای عضویت در بریکس میز برگرفته از این رویکرد است.

وی تصریح کرد: ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و برخورداری از ذخایر عظیم نفت و گاز و برخورداری از نیروی جوانِ متخصص و ماهر و داشتن دستاوردهای علمی و فناورانه، شریکی مطمئن‌ برای روابط و همکاری‌های دو و چندجانبه به حساب می آید.

روابط ایران و بریکس

وزیر امور خارجه اظهارداشت: خوشحالیم که روابط ایران با اعضای بریکس در وضعیتی مناسب قرار دارد. اراده طرفین برای افزایش مراودات اقتصادی و سیاسی وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: شراکت بین ایران و بریکس از جمله در حوزه حمل و نقل و کریدور شمال-جنوب عملا شروع شده است.

وی ادامه داد: نشاط بخشیدن به تحرک در ظرفیت‌های ترانزیتی ایران یکی از زمینه‌های همکاری به حساب می ورود. همکاری ایران و چین برای اتصال چین به دریای عمان و اینکه از طریق حمل و نقل ترکیبی می‌تواند چین را به برزیل و آفریقای جنوبی متصل کند.

وزیر امور خارجه بیان داشت: عضویت ایران در حوزه انرژی برای اعضای بریکس ارزش افزوده به حساب می‌آید. حضور برخی کشورهای دیگر از جمله عربستان و عراق نیز می‌تواند ارزش بیشتری به این گروه دهد.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی فرصت مغتنمی است که می‌توان آینده‌ای بهتر برای جهان، رو به جلو و در راستای منافع ملت‌ها و منطقه انجام شود.

منبع: ایرنا

سیاسی
شناسه : 366850
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا