صنعت شیرینی و شکلات ۴۰  درصد آب رفت؛

چالش تولید با طعم شیرینی و شکلات

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در گفتگو با جهان صنعت نیوز از جمله چالش‌های مهم این صنعت را تامین مواد اولیه‌ای همچون آرد و شکر دانست که در اختیار دولت است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در شرایطی در حالی برگزار شد که این صنعت با چالش‌های جدی روبه‌رو است. از یکسو تولیدکنندگان با افزایش قابل‌توجه هزینه تولید و نایاب‌شدن برخی مواد اولیه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر، کاهش قدرت خرید خانوار به واسطه شوک‌های تورمی چند سال گذشته منجر به کمرگ شدن شیرینی و شکلات در سبد مصرفی آنها و کاهش تقاضا شده‌ است. این شرایط موجب شده طی سال‌های گذشته نه‌تنها بازار داخلی شیرینی و شکلات کاهش پیدا کند، بلکه بسیاری از بازارهای صادراتی نیز از دست برود.

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: برنامه سالانه در نمایشگاه ارائه نوآوری‌های صنعت، توسعه صادرات و بازارهای داخلی و نیز معرفی جدیدترین تولیدات است. خوشبختانه امسال حدود۳۰ درصد هم فضای نمایشگاهی و هم حضور شرکت‌ها و مشارکان خارجی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

«مغازه‌ای» درباره جایگاه صنعت شیرینی و شکلات بیان کرد: صنعت شیرینی و شکلات ویژگی‌های خاصی دارد و از جایگاه ویژه‌ای در صنایع غذایی برخوردار است. ارزش‌افزوده بالا، ارز‌آوری قابل‌توجه، تعداد شاغلان و گردش مالی بالا از جمله ویژگی‌هایی است که اهمیت بسزای این صنعت را در اقتصاد نشان می‌دهد.

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران ادامه داد: صادرات صنعت بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در سال‌های گذشته قابل توجه بود و به طور مثال در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به صادرات یک میلیارد دلاری دست پیدا کردیم. با وجود این، شیوع کرونا و سپس چالش‌های به وجود آمده در صنعت منجر شد که این میزان در سال‌های اخیر کاهش محسوسی پیدا کند.

بحران در مواد اولیه دولتی

«مغازه‌ای» از جمله چالش‌های مهم صنعت شیرینی و شکلات را تامین مواد اولیه دانست و گفت: بخشی از مواد اولیه صنعت همانند آرد،‌ شکر و روغن در انحصار و تحت نظارت کامل دولت است. قسمتی نیز توسط تولیدکنندگان یا تجار وارد کشور می‌شود. عمده مشکلات ما کالاهایی است که در انحصار دولت است؛ یعنی هر ساله با بحران درخصوص تامین شکر، روغن، گندم و آرد مورد نیاز روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: البته طی سال‌های گذشته دولت‌ها در مواقع بحران به ما کمک می‌کردند؛ یعنی دولت قسمتی از مواد مورد نیاز صنعت را تامین می‌کرد و در اختیارمان می‌گذاشت. ما هم بدون واسطه بین تولیدکننده‌ها توزیع می‌کردیم. با وجود این، این اتفاق طی یکی، دو سال اخیر نیفتاده است و در قالب طرح انتظار بوده که کل این مواد اولیه زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی رفته و سال گذشته نیز شدیدا در تامین روغن مشکل داشتیم. امسال هم درخصوص تامین شکر و گندم مشکل داریم و بعد از حذف ارز ترجیحی از یکسو قیمت آرد، شکر و روغن مورد نیاز صنایع چندین برابر و از سوی دیگر، این مواد به شدت نایاب شد. همچنین درخصوص مواد اولیه وارداتی همانند مشتقات کاکائویی که نیاز صنعت است، در ثبت سفارش‌ها و تامین ارز با مشکل روبه‌رو هستیم.

چالش سرمایه در گردش

«مغازه‌ای» سرمایه در گردش را یکی دیگر از مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکننده‌ها با توجه به شرایط تورمی افزایش یافته است. این در حالی است که صنایع با مشکل جدی کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند.

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران ادامه داد: مجموع چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان‌ منجر شده که این صنعت ۳۰ تا ۴۰ درصد کوچک‌تر شود. از سوی دیگر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، شیرینی و شکلات به عنوان کالای لوکس تلقی می‌شود. همچنین مشکلات تولید منجر به کاهش شدید صادرات شده است و کشورهایی مانند ترکیه در حال تصاحب بازارهای صادراتی ایران هستند. باید توجه داشت که احیای مجدد بازارها کار بسیار دشواری است.

«مغازه‌ای» درخصوص قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: دو، سه سال است که این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری خارج شده است و مشمول قیمت‌گذاری نیستیم. به بیان دیگر، قیمت‌گذاری به عهده خود تولیدکننده و براساس عرضه‌و‌تقاضاست. البته حتما باید مستندات کامل و قیمت تمام‌شده را داشته باشیم و ۱۵ تا ۱۷ درصد سود حاشیه‌ای را لحاظ کنیم. در حقیقت قیمت‌گذاری صنعت شیرینی و شکلات به نوعی قیمت‌گذاری پسینی است؛ یعنی اگر انحراف یا مشکلی باشد می‌توانیم مستندات ارائه کنیم و بگوییم بر چه اساسی قیمت‌گذاری کرده‌ایم.

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در پایان تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری برای هر صنعتی بازدارنده است و قیمت‌ها در بازار و براساس عرضه‌و‌تقاضا تعیین می‌شود.

اخبار برگزیدهصنعت و معدنکشاورزی
شناسه : 373907
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا