نگاهی به روند بازار ارز؛

بازی قیمت دلار فعلا برنده ندارد

پس از چند روز التهاب در بازار ارز، بالاخره قیمت دلار کمی عقب نشینی کرد. در این شرایط محتمل‌ترین سناریو برای آینده بازار ارز چیست و پیش بینی قیمت دلار چگونه خواهد بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، قیمت دلار پس از آنکه برای چند روز متوالی افزایشی بود، بالاخره روز سه‌شنبه دست از صعود برداشت و روند کاهشی در پیش گرفت. اما دلیل این کاهش قیمت چیست و پیش بینی قیمت دلار را باید به ادامه روند صعودی قرار داد یا قیمت دلار به سطح قبلی باز می‌گردد؟

استراحت در مسیر صعود

نکته اولی که باید در نظر داشت این است که در یک روند صعودی، افزایش مدام قیمت انتظار اشتباهی است؛ بنابراین حتی اگر روند صعودی قیمت دلار را ادامه دار در نظر بگیریم این توقف‌ قیمتی و به اصطلاح استراحت قیمت نیاز یک روند صعودی است.

بنابراین تا به اینجای کار و از دید تکنیکالی کاهش قیمت دلار در روز سه شنبه را نمی‌توان به طور قطع به عنوان آغاز روند نزولی بازار ارز در نظر گرفت. برای آنکه بتوان تحلیل بهتری از شرایط بازار ارز داشت، با چند عامل اساسی دیگر را در نظر داشت.

نگاه شک به صعود قیمت دلار

دو موضوع مهم در پیش بینی قیمت دلار نقش حیاتی دارد؛ اول قیمت تعادلی و دوم انتظارات.

اگر از دیدگاه قیمت تعادلی به بازار ارز نگاه کنیم؛ بر اساس مدل‌های مختلف قیمت تعادلی دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان  قرار دارد؛ بر این اساس هر افزایش قیمتی به محدوده بیش از ۵۰ هزار تومان را می‌توان بیش واکنشی بازار ارز دانست که از انتظارات نشات می‌گیرد.

البته باید توجه داشت که از یکسو نرخ ارز تعادلی،‌ یک رقم تخمینی است و از سوی دیگر، نباید انتظار داشت که لزوما همواره نرخ ارز در محدود قیمت تعادلی معامله شود. کمااینکه به صورت تاریخی نیز مشاهده می‌شود که قیمت دلار غالبا با حباب منفی و مثبت روبرو بوده است.

بنابراین برای آنکه به این پرسش پاسخ دهیم که آیا قیمت دلار بالای سطح ۵۰ هزار تومان باقی خواهد ماند یا خیر باید به نگاهی به انتظارات بازار بیندازیم.

سیگنال انتظارات به بازار ارز

با فروکش کردن جو اولیه شرایط جنگی در منطقه و همچنین مواضع رهبری در روز گذشته به نظر می‌رسد که کمی از انتظارات منفی بازار در روزهای گذشته تعدیل شده است. همچنین فعلا سیگنال‌های مذاکرات نیز هرچند کم رنگ شده اما به قوت خود باقی است. بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا جو قوی از سمت انتظارات به بازار ارز مخابره نمی‌شود.

با این وجود باید در نظر داشت که هیچ کدام از متغیرها نااطمینانی اقتصاد ایران همانند شرایط جنگ در فلسطین، مذاکرات هسته‌ای و … در شرایط قطعیت قرار نگرفتند و هر آن ممکن است که دوباره هر کدام از این عوامل به نوسان در بازار ارز منتج شوند.

بنابراین هر چند نمی‌توان از منظر انتظارات، سیگنال قوی برای صعود بازار ارز متصور بود اما در نقطه مقابل نیز انتظار کاهش شدید و بازگشت به نرخ‌های قبلی هم وجود ندارد. آنچه که بیش از همه محتمل به نظر می‌رسد نوسان نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان است.

سیگنال بازارساز به قیمت دلار

در این میان نباید نقش بازارساز و بانک مرکزی را در پیش بینی قیمت دلار کم رنگ در نظر گرفت. کمااینکه در ماه‌های گذشته نیز بانک مرکزی نشان داده که سیاست تثبیت ارزی را به طور جد پیگیری می‌کند.

روز سه شنبه خبرگزاری تسنیم در گزارشی عنوان کرد که احتمالا با حضور بازارسازی شاهد عرضه سنگین ارز و جمع آوری ریال در نرخ‌های فعلی بود. همچنین آنگونه که بانک مرکزی گزارش کرده است، که مقدار عرضه در بازار نیما از تقاضا پیشی گرفت. خبرگزاری فارس در نیمه دوم معاملات روز سه شنبه مدعی شد از صبح تاکنون ۱۸۰ میلیون دلار در بازار نیما عرضه شده که بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از آن معامله شده. در ادامه این گزارش هم گفته بود پبش‌بینی می‌شود تا روزهای آینده مجددا دلار به کانال ۴۰ هزار تومان وارد شود.

پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

با در نظر گرفتن عوامل مختلف اثر گذار بر بازار ارز به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی محتمل‌ترین پیش بینی قیمت دلار، ادامه روند نوسانی بازار باشد. به بیان دیگر تقابل عوامل صعودی و نزولی نرخ ارز فعلا برنده مطلقی ندارد. هر چند که به نظر می‌رسد که زور عوامل صعودی قیمت دلار بیش‌تر است. موضوعی که خود را در جهش‌های کوتاه مدت بازار ارز همانند چند روز گذشته نشان می‌دهد.

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 381025
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا