معاون امور زراعت وزارت جهاد؛

سال آینده در تولید گندم خودکفا می‌شویم

بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی براین باورند که با توجه به پتانسیل تولید گندم و سابقه خودکفایی این محصول استراتژیک در کشور به شرط حمایت‌های لازم امکان خودکفایی و بی نیازی از واردات گندم در سال زراعی آینده وجود دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال زراعی گذشته ۴۴ درصد و سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۸ درصد رشد داشته است که براین اساس در تامین آرد نان از واردات گندم بی نیاز شدیم.

از ماه ها قبل مسئولان وزارت جهاد قول دادند که در سال زراعی جدید در تولید گندم به خودکفایی می رسیم و همواره در برنامه هفتم بر خودکفایی و ارتقای ضریب خوداتکایی تاکید شده است.

 علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد گفت: سال ۱۴۰۰، میزان خرید گندم ما حدود ۴.۵ میلیون تن بود، سال گذشته میزان خرید به ۷.۵ میلیون تن رسید و امسال نیز از مرز ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تن گذشت که این امر بیانگر رشد ۴۴ درصد افزایش خرید تضمینی نسبت به سال گذشته و ۱۲۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است. برای ۱۱.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم در سال آینده برنامه ریزی کردیم و دیگر نیازی به واردات نداریم.

معاونت امور زراعت در خصوص جهش تولید در دیمزار گفت: از حدود ۷۰۰ هزار هکتار این اقدام آغاز شد و امسال که به پایان رسید، به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید. در سال زراعی جدید دیمزار‌ها را به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار خواهیم رساند.

همچنین داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای سال آینده بر روی قیمت خرید تضمینی گندم باید توافق کنیم که جزئیات و نرخ تعیین شده به اطلاع خواهد رسید چراکه هم اکنون در حال مذاکره و جمع بندی با دستگاه های مختلف هستیم. 

منظور می گوید: بنابر پیش بینی صورت گرفته در خصوص مقدار تولید گندم که در لایحه برنامه هفتم آمده در سال آینده نیز همین ۱۰ میلیون تن گندم باید از گندمکاران خریداری شود اما برای قیمت آن هنوز تصمیمی گرفته نشده که تا یکی دو هفته آینده قطعی خواهیم کرد.

راهکار خودکفایی گندم در کشور 

در ادامه علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به سابقه تاریخی خودکفایی محصولات اساسی، امکان رسیدن به مرز خودکفایی و خوداتکایی وجود دارد. کما اینکه در سال ۸۳ و ۹۵ به خودکفایی گندم رسیدیم و بعد ازگذشت ۲ تا ۳ سال به دلایل خشکسالی و کمبود نهاده مجدد تولید کاهش یافت.

او با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی گندم در کشور وجود دارد،افزود: با توجه به شرایط اقلیمی در خیلی از محصولات همچون دانه های روغنی همچدن کلزا، آفتابگردان، گلرنگ، سویا و کاملینا امکان رسیدن به مرز خوداتکایی و ارتقای ضریب امنیت غذایی وجود دارد.

ایمانی با بیان اینکه فراهم شدن شرایط و بستر راهکار خودکفایی محصولات اساسی است، گفت: براساس قانون خرید تضمینی یکی از فاکتورهای بسیار مهم اعلام قیمت منصفانه و معتدل است تا کشاورزان دچار ضرر و زیان نشوند. در زمان کاشت باید نهاده مورد نیاز باید در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا در موقع مناسب کاشت را انجام دهند که تاریخ کشت را از دست ندهند.

او کمبود نقدینگی را یکی از دیگر چالش های پیش روی کشاورزان اعلام کرد و افزود: کمبود نقدینگی، کشاورزان را در تامین نهاده مورد نیاز با مشکلات متعددی روبرو کرده است، لذا از طریق سیستم بانکی یا کشت قراردادی باید کشاورزان را حمایت کنیم. ماشین آلات کشاورزی، دنباله بندها ازطریق خطوط اعتباری باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد که در بحث امنیت غذایی و ضریب راندمان تولید تاثیر بسزایی دارد. ارتقای ضریب راندمان آبیاری در واحد سطح و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی می تواند به اثر گذاری تولید کمک کند.

در برنامه هفتم بر امنیت غذایی و کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه تاکید شده است، بنابراین برای استمرار و پایداری تولید و تحقق امنیت غذایی باید برنامه مدون و جامع بکار گرفته شود.

توسعه کشت دیمزارها راهی برای خودکفایی 

هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی گندم با برنامه و دستور محقق نمی شود، گفت: با توجه به سابقه خودکفایی گندم و پتانسیل تولید این محصول، فراهم شدن الزامات، امکانات و اعتبار در رسیدن به خودکفایی تاثیر بسزایی دارد. بنابر برنامه ستاد فرمان امام مبنی بر توسعه کشت در دیمزارها و افزایش سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جدید پیش بینی می شود که با خرید تضمینی بالای ۱۱ میلیون تن خودکفایی محقق می شود.

هاشمی با اشاره به تاکید برنامه هفتم بر خودکفایی محصولات اساسی از جمله گندم افزود:  با توجه به اهمیت خودکفایی محصولات اساسی و ارتقای امنیت غذایی، دولتمردان باید پای کار بیایند و حمایت های لازم را انجام دهند. اعلام نرخ منطقی و متناسب  خرید تضمینی محصولات کشاورزی در زمان مقرر برخودکفایی تاثیر بسزایی دارد که امیدواریم وزیر جهاد به عنوان رئیس شورا هرچه سریع تر نرخ را اعلام کند.

با توجه به اهمیت خودکفایی گندم به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک انتظار می رود که دولتمردان حمایت های لازم در بحث تامین نهاده های کشاورزی و قیمت خرید تضمینی به عنوان مهم ترین فاکتور را داشته باشند تا نیازی به واردات این محصول و وابستگی به کشورهای بیگانه نباشد.

کشاورزی
شناسه : 383849
لینک کوتاه :

۱۲ دیدگاه

  1. با این سیاستی که دولت در قبال کشاورزان وضع کرده بعید می‌دونم به این چشم انداز برسیم. قیمت بسیار زیاد کود و سموم کشاورزی ناشی از تورم از یک سو و خرید محصولات کشاورزی به قیمت دستوری و پایین تر از تورم توسط دولت از سویی دیگر دلیل بر این مدعاست.
    امیدوارم بداد کشاورزان زحمت کش برسید در غیر این صورت بایستی فاتحه کشاورزی رو بخونیم.

    ممنون از سایت خوبتون

  2. بعد از گذشت ۳ ماه تازه به قیمت یازده هزار و پونصد پول گندم ما را دادین بقیشو کی بدین خدا بهتر داند بعد اونوقت سال دیگه کدوم آدم عاقلی گندم کشت میکنه که خودکفا بشیم؟!!!!!!

  3. یک هفته هست در استان بوشهر ، دنبال بذر میگردم و از این شهر به آن شهر میروم ولی بذری برای کشت نمیدهند و با اینکه نامه از جهاد دارم که بذر در بخش وجود ندارد، بذر به منه کشاورز بدهند ولی به هرجا رفتم میگویند ما برای بخش خودمان هم بذر یا نداریم یا کم داریم.
    بعد شما از خودکفایی در گندم حرف میزنید، با چه معیاری این حرف را میزنید وقتی بذر مورد نیاز کشت من را ندارید بدهید؟!!

  4. با سلام خودکفایی به چه قیمت به قیمتی که حقوق هشتاد میلیون را به جیب ۵میلیون بریزید.چرا گندم رو بیشتر قیمت جهانی دولت میخرد .اب برق بذر کود حمل و نقل با یارانه از جیب ملت تولید میکنند .ان وقت بالاتر قیمت جهانی از دلار ازاد گرانتر دولت میخرد .چرا .براتون میگم چون نظام برای اینکه به امریکا دست ندهد به هر کس و ناکس چه داخلی چه خارجی در این چهل و پنج سال از جیب این ملت بدبخت باج میده اگر به این صورت خرید کندم باج نیست پس چیست .خود کفایی به چه قیمت چرادولت قانونی و رعایت حقوق همه کار نمکند چرا باید دولت برای بقای خود چنین باج سنگینی پرداخت کند .بله امسال دولت با بت خرید کندم به کشاورزان بیش از یکصدو پنجاه هزار میلیارد تومان وجه گندم پرداخت کرده که کمتر ۲۵درصد ان هزینه تولید است اگر هزینه تولید رو از پول دریافتی کشاورزان کم کنیم .میدانید حدودا بالغ بر بیش از یکصدو بیست هزار میلیارد تومان سود کشاورزان میشود .ایا میدانید این پول در دست کمتر از ده درصد مردم یعنی چه بر سر اقتصاد داخلی و چه فشاری بر اقتصاد قشر اسیب پذیر جامعه وارد میکند .تمام اقتصاد شما همین است .چطور میشود کشورهای دیگه گندم رو با اب .برق .بذر .کود و حمل ونقل با دلار تولید میکند انوقت زیر قیمت که شما با دلار یارانه ای گندم تولید میکنیددر خلیج فارس به شما میفروشد.البته اینها همه از قول گفتهای خود دولت است .که فرمودند ما گندم را بالا تر قیمت کف خلیج فارس از گشاورز میخریم چرا چرا چرا برای بقا چرا باج به خدا زنان به تن فروشی روی اورده اند از فقر و نداری .به گفته حضرت علی علیه السلام فرمودند از در که فقر وارد شود از در دیگر ایمان خارج میشود .این فرمایش حضرت اگر درست است چرا فکری به حال مردم نمیکنید .واگر درست نیست پس شما تا به حال دروغ گفتید .ولسلام .

  5. به همین خیال باش
    مسول بی لیاقت سموم گران و گاها بی تاثیر
    کود گران
    هزینه تراکتور سنگین
    و ده ها هزینه گزاف
    بعد قیمت خرید که هیچ تناسبی با هزینه ها نداره و ظلم به کشاورزان که انتها نداره نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا