نقش پکن در بحران پیچیده خاورمیانه؛

بندبازی چین در غزه

واکنش چین به جنگ غزه به محل ابهامی برای تحلیلگران سیاسی بدل شده‌ و برخی تحلیلگران غربی معتقدند که پکن در حال بهره‌برداری از بحران غزه و همچنین اوکراین به منظور تضعیف نقش بین‌المللی ایالات‌متحده آمریکاست.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  چین به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ جهان از زمان آغاز جنگ غزه موضعش تاکید روی آتش‌بس فوری، لزوم کمک‌رسانی به غیر‌نظامیان و در نهایت راه‌حل دو کشور در سرزمین‌های اشغالی بوده است. حتی شاهد بودیم که در همان ابتدای شروع جنگ، وزارت خارجه چین به صراحت اعلام کرد که اسرائیل در غزه نباید پا را فراتر از حدود خود بگذارد. البته در این میان چینی‌ها رویکردی میانه در پیش گرفته‌اند و تنها خشونت‌ها را محکوم کرده‌اند؛ امری که باعث شده ایالات‌متحده آمریکا و اسرائیل از پکن برای عدم محکوم کردن حماس انتقاد کنند و از سوی دیگر کشورهای منطقه نیز از رویکرد پکن به واسطه عدم موضع‌گیری صریح در قبال جنایات اسرائیل در غزه نیز دلخور باشند.

رویکرد مبهم چین در قبال جنگ غزه

در چنین شرایطی حامیان فلسطین و تحلیلگران عربی معتقدند که چین به عنوان قدرت بین‌المللی باید نقشی فعال‌تر در قبال توقف حملات اسرائیل به غزه ایفا کند. آنها حتی تاکید دارند که مراودات اقتصادی و سیاسی پکن با رژیم صهیونیستی بیشتر به نفع اسرائیل رقم می‌خورد تا فلسطینیان.

وجه دومی نیز برای این قضیه وجود دارد، چراکه غربی‌ها دقیقا نقطه مقابل چنین برداشتی را دارند و معتقدند که چین با نادیده گرفتن اسرائیل و حمایت از فلسطین عملا در حال رقابت با ایالات‌متحده در جنگ غزه است.

مجله آتلانتیک در گزارشی که این هفته منتشر کرده روی چنین قضیه‌ای متمرکز شده و آورده است: الگوی جدیدی در سیاست خارجی چین در حال ظهور است که برای غرب نوید بدی دارد.

بهره‌برداری چین از جنگ غزه و اوکراین

شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین نشان می‌دهد که خواستار راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای درگیری‌های بین‌المللی است. در جنگ اخیر غزه نیز پکن با صدای بلند خواستار پایان یافتن درگیری بوده و اعلام کرده که در این میان رویکردی میانه دارد. با این حال طبق ادعای مجله آتلانتیک، چین در حال حمایت از حماس است؛ مانند موضعی که در قبال جنگ روسیه و اوکراین اتخاذ کرده؛ جایی که پکن بی‌طرفی اصولی خود را مورد تاکید قرار داده، اما در عین حال با روسیه و پوتین رابطه‌ای تنگاتنگ دارد.

برخی تحلیلگران غربی معتقدند که پکن در حال بهره‌برداری از بحران غزه و اوکراین به منظور تضعیف نقش بین‌المللی ایالات‌متحده آمریکاست. آنها در طول یک ماه گذشته همواره تاکید دارند که هرگونه خشونت را علیه غیر‌نظامیان محکوم می‌کنند، اما به هیچ عنوان حاضر به محکوم کردن حماس نشده‌اند.

در این راستا شاهد هستیم که روزنامه گلوبال‌تایمز به عنوان یکی از ارگان‌های رسانه‌ای حزب کمونیست چین در گزارشی آورده است: محکوم کردن حمله حماس به رژیم صهیونیستی غیر‌منطقی است، زیرا این درگیری به واسطه استعمار غرب و سیاست‌های مغرضانه آمریکا در خاورمیانه تشدید شده است. پکن همچنین در اظهارات رسمی خود به حماس اشاره‌ای نمی‌کند و در عوض تاکید دارد که مناقشه فعلی، درگیری میان اسرائیل و فلسطین است.
سیاست مبهم پکن

با تشدید جنگ موضع چین در برابر اسرائیل سخت‌تر شده، به طوری که یک هفته پس از عملیات طوفان الاقصی، وانگ یی وزیر خارجه چین به صراحت گفته که رژیم صهیونیستی در دفاع از خود پا را فراتر گذاشته است. بعد از آن سفیر چین در سرزمین‌های اشغالی نیز بدون اشاره به حماس، از این رژیم خواست تا محاصره غزه را خاتمه دهد.

در مرحله بعد پکن ریاکاری غرب در قبال بحران انسانی در غزه را به عنوان یکی از اهداف خود قرار داده، به طوری که روزنامه چاینادیلی طی گزارشی در مورد استانداردهای دوگانه رهبران غربی آورده است: آنها از حملات روسیه به زیرساخت‌های غیر‌نظامی اوکراین ابراز تاسف و نگرانی می‌کنند، اما ظاهرا در قبال رنج ناشی از محاصره غزه پاسخگو نیستند.

هدف رهبران چین، ایالات‌متحده آمریکاست

در اینجاست که تحلیلگران غربی خاطرنشان می‌کنند، عمده هدف رهبران چین در مناقشه کنونی نیز ایالات‌متحده آمریکاست. آنها قصد دارند با برجسته کردن این موضوع که مسوولیت تنش میان اسرائیل و فلسطین با آمریکاست، به سایر نقاط جهان نشان دهند که واشنگتن جایگاه خود را به عنوان یک رهبر جهانی از دست داده است. چین در نظر دارد با ابراز همدردی با فلسطین، علاوه بر تقویت جایگاه خود در میان کشورهای عربی، موضعش در جنوب جهانی را نیز تثبیت کند .

در چنین وضعیتی ناظران غربی مدعی هستند، همان‌طور که پیچیدگی‌های خاورمیانه برای دهه‌ها آمریکا را فریب داده، برای چین به عنوان یک بازیگر تازه‌وارد به منطقه نیز چنین چالش‌هایی وجود خواهد داشت. در طول بحران غزه هم شاهد هستیم که چینی‌ها هرچند که خواستار کاهش تنش‌ها و حل‌و‌فصل اختلافات هستند، اما رویکردشان بیشتر گرایش به سمت فلسطین داشته و همین امر نیز باعث ناراحتی آمریکا و اسرائیل شده است.

از سوی دیگر در طول یک ماه گذشته تلاش‌های پکن برای خاتمه جنگ هم راه به جایی نبرده، در حالی که شی جین‌پینگ با توجه به روابط و نفوذی که در منطقه دارد، قاعدتا باید نقش فعال‌تری را برای خاتمه جنگ ایفا می‌کرد.

در همین راستاست که مجله آتلانتیک در گزارش خود تاکید می‌کند: پکن توانست با توجه به قدرت اقتصادی خود تنش میان ایران و عربستان را با میانجیگری خاتمه دهد. چینی‌ها همچنین با توجه به سطح روابط‌شان می‌توانند با مصر هم درخصوص حل‌و‌فصل بحران غزه همکاری کنند. با این حال تاکنون به غیر ‌از تاکید روی نقش بین‌المللی برای مهار بحران و توصیه به کاهش خشونت‌ها چین اقدام خاصی در قبال جنگ غزه انجام نداده است.

همین مساله باعث سردرگمی تحلیلگران شده است، زیرا افزایش تنش‌ها و تسری آن به سایر نقاط منطقه برای چین از منظر اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری بسیار پرهزینه خواهد بود و به طور قطع موضوع جنگ غزه برای پکن با تبعات و ملاحظات ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین تفاوت‌هایی اساسی دارد.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 387267
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا