بوی مرگ از تهران بلند شد

آلودگی هوا مشکل قدیمی تهرانی هاست. پایتخت حدود 30 ساعت تهران در وضعیت هشدار قرار گرفت. قانون هوای پاک اجرا نشده و نسخه پیچی‌ها برای رفع این معضل دیرینه تاکنون موقت بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آلودگی هوا وارد ششمین روز خود شد و بر اساس پیش‌بینی‌های ماهواره‌ای از ساعت ۳ صبح دوشنبه ۲۲ آبان تا صبح سه‌شنبه ۲۳ آبان به بدترین شرایط سال اخیر رسید و عدد شاخص از ۱۵۵ تا ۲۰۵ افزایش یافت؛ البته از ظهر امروز با ورود ناپایداری‌ها کیفیت هوا بهتر خواهد شد.

آلودگی هوا معضل دیرینه تهرانی‌ها است و هر بار مسؤولین در خصوص رفع این مشکل وعده می‌دهند با  وجود اینکه در سال ۹۶  قانون هوای  پاک تصویب شد، اما هنوز این قانون به درستی اجرایی نشده و همچنان آلودگی هوا به قوت خود باقی است.

متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟

بر اساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا و چند دستگاه دیگر که در این زمینه مسؤولیت داشتند بیش از ۸۰ درصد منبع آلودگی هوا ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون که مربوط به منابع متحرک مانند موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است.

البته در نیمه دوم سال وارونگی دما را داریم و کاهش سرعت باد مزید بر علت شده و آلودگی هوا در شهر تهران حبس می‌شود. حال می‌بینید که ۶ روز است که تهران روزهای آلوده‌ای را سپری می‌کند. در ادوار گذشته وقتی هوا آلوده می‌شد مدارس را تعطیل می‌کردند اما این بار وزیر آموزش و پرورش هشدار داده که مدارس را به دلیل آلودگی هوا تعطیل نمی‌کند.

مهترین راه کار برای رفع آلودگی هوا 

در فصل سرد استفاده از سیستم‌های گرمایشی هم مزید بر علت شده و آلودگی را افزایش می دهد. سید جعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران می‌گوید: مهمترین روش رفع آلودگی هوا این است که منابع تولید آلایندگی را مهار کنیم. باید موتورسیکلت‌های بنزینی جمع و موتورسیکلت برقی به شهر بیاید و هر اقدام دیگری فرصت‌سوزی و هدررفت منابع است.

بر اساس این گزارش، برخی می‌گویند که باید از دستگاه‌های تصفیه هوا برای تهران استفاده کرد اما در هیچ جای دنیا این امر رخ نداده و منطقی نیست که یکبار هوا را آلوده و برای بهبود آن از دستگاه تصفیه استفاده کرد. بهتر است از ابتدا جلوی منابع آلاینده گرفته شود. کشورهای مختلفی که مانند ایران دچار آلودگی هوا بودند با خارج کردن موتورهای بنزینی و ورود موتورهای برقی این مشکل را برطرف کردند.به عنوان مثال پکن که یک روز یکی از شهرهای آلاینده بود امروز با محدودیت‌هایی که در نظر گرفت و برقی سازی وسایل نقلیه به شهری پاک تبدیل شده است.

یکی دیگر از منابع آلاینده در تهران خودروهای فرسوده است که چند ده برابر یک خودروی استاندارد‌ آلودگی تولید می‌کند؛ نباید اجازه فعالیت به این دسته از خودروها را داد و همچنین باید سیستم حمل و نقل عمومی پاک شود در این زمینه شهرداری تهران قراردادهایی بسته و قرار است هزار دستگاه اتوبوس برقی وارد تهران شده و همچنین مترو هم توسعه یابد تا قدری آلودگی‌هوا در تهران کاسته شود.

جلسه، مصوبه و کمیسیون راه حل رفع مشکل آلودگی 

همچنین در کنار افزایش کیفیت خودرو باید کیفیت سوخت هم  ارتقاء یابد و نهایتاً صنایعی که آلایندگی تولید می‌کنند را از شهرها دور کرد. در قانون هوای پاک برای تمامی دستگاه‌های مسؤول وظایفی تعیین کرده‌اند. تشکری هاشمی معاون اسبق حمل ونقل ترافیک شهر تهران در اینباره گفت: گذاشتن جلسه، نشست و کمیسیون راه‌حل رفع مشکل آلودگی نیست ما نیازمند تشریفات نیستیم؛ اگر صنایع آلاینده را از شهر دور یا تبدیل کنند بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف می‌شود. باید مسؤولین بدون مماشات به سمت حل مسأله بروند و زمانی که هوا تیره و تار است درباره آلودگی هوا حرف نزنند. باید در طول سال به این موضوع پرداخته شود والا در روی همان پاشنه می‌چرخد و شاهد آلودگی هوا، بیماری و … خواهیم بود.

کدام وزارتخانه ها باید برای رفع آلودگی هوا ورود کنند؟

شهرداری تهران یکی از دستگاه‌های مسؤول در امر آلودگی‌هوا است و مسؤولیت‌هایی در قانون هوای پاک برایش تعریف  شده است اما به هیچ عنوان سهم شهردار رافع حل مشکلات شهر  تهران نیست. بر اساس آمار به دست آمده ۲.۵ درصد از کل آلودگی هوا را اتوبوس‌ها تشکیل می‌دهند حتی اگر اتوبوس‌ها هم برقی شود مشکل حل نخواهد شد. باید وزارت صنایع به طور مشخص و وزارت کشور و نیرو در سطح ملی ورود کرده و تصمیمات اصلی برای حل معضل آلودگی هوا بگیرند.

در اوایل دهه ۹۰ کمیسیون زیربنایی دولت مصوب کرد که موتورسیکلت‌های کاربراتوری حذف و موتورسیکلت‌های برقی جایگزین شود ولی این امر رخ نداد و باید وزارت صنایع در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد. برخی می‌گویند باید مهلت داده شود اما بیش از ۱۲ سال است از این مصوبه می‌گذرد و هنوز اجرایی نشده است. باید خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و خودروهای برقی جایگزین شوند اگر مصوبات اجرایی نشود قطعا در کف خیابان اتفاقی رخ نخواهد داد.

آلودگی هوا همچنان ادامه دارد. نسخه‌پیچی‌های موقت دیگر جواب نمی‌دهد. تعطیلی مدارس، زوج و فرد خودروها از جمله موارد مقطعی است که تا کنون جواب نداده باید به طور جدی منابع آلاینده حذف شوند و سال‌هاست که کارشناسان اعلام می‌کنند که متهم اصلی آلودگی هوا خودروهای متحرک هستند.

فارس 

محیط زیست
شناسه : 388258
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا