دوستی نفتی روسی

به گزارش جهان صنعت نیوز، لوک اویل روسیه قراردادی ۱۰ ساله برای توسعه میادین نفتی عراق بسته که بر مبنای آن قرار است، تولید نفت این کشور ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. سال ۲۰۱۸ شرکت لوک اویل روسیه برای توسعه میادین نفتی آب تیمور و منصوری در حال مذاکره با ایران بود که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران، مجبور شد چنین طرح‌هایی را متوقف کند.

تا اینکه سال ۲۰۲۱، مدیرعامل شرکت لوک اویل روسیه از تمایل این شرکت برای بازگشت به مذاکرات در مورد پروژه‌های نفتی ایران پس از لغو تحریم‌های آمریکا، خبر داد. بنابراین مشخص است که روس‌ها همکاری خود با ایران را به برجام گره زده‌اند.

با این حال آبان‌ماه سال گذشته جواد اوجی وزیر نفت‌ به سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری روسیه در هفت میدان نفتی و گازی و دستاوردهای همکاری با این کشور اشاره و چشم‌انداز روشنی را برای میادین نفتی و گازی کشور ترسیم کرد، اما امروز با گذشت یک سال از انعقاد این تفاهمنامه، خبری از حضور روس‌ها در میادین نفتی و گازی نیست؛ هرچند چنین روندی از سوی روسیه قابل پیش‌بینی بود و به قول‌ هادی تیزهوش‌تابان، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، تاکنون قراردادهای زیادی میان دو کشور منعقد شده که در اکثر مواقع نیمه‌تمام رها شده است، لذا سرنوشت نافرجام این قرارداد هم از ابتدا مشخص بود!

به نظر می‌رسد، علاوه‌بر اینکه روسیه منافع سرمایه‌گذاری خود را برجام گره زده است، نگاه سرمایه‌گذاری توسعه‌گرا نیز از سوی شرکت‌های انرژی این کشور به پروژه‌‌های ایرانی نیست و نمی‌خواهند ظرفیت استخراج، تولید و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز ایران افزایش پیدا کند، چون اگر ایران به‌عنوان عرضه‌کننده نفت و گاز وارد بازار شود، قیمت دریافتی روسیه برای هر بشکه نفت و گاز کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، منافع روسیه ایجاب نمی‌کند به ایران کمک کند.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 389551
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا