توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره‌ تغییر در سود سپرده بانکی

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت قصد تغییر در سود سپرده بانکی را ندارد، گفت: در جلسه شورای عالی مسکن مقرر شد بانک‌هایی که به افراد معرفی شده از سوی سامانه وزارت راه، وام پرداخت نکرده‌اند جریمه شوند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، «محمدرضا فرزین» در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به تغییرات اساسی در مجوز صرافی‌ها این اقدام را در راستای نظارت بیشتر بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: به زودی قانون و مقررات جدید تأیید صرافی‌ها اعلام خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی، مسیر مبادلات بانکی میان ایران و عربستان را تسهیل‌گر روابط اقتصادی تهران- ریاض دانست و گفت که با قطعی شدن و به نتیجه رسیدن مذاکرات بانکی بین دو کشور نتیجه آن اعلام خواهد شد.

فرزین درباره اصلاح نرخ سود سپرده از سوی شورای پول و اعتبار هم گفت: نرخ سود سپرده ابلاغ شده است و بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی عمل می‌کنند، متخلف هستند و پرونده‌های آن‌ها به کمیته انضباطی بررسی می‌شود. دولت قصد تغییر در سود بانکی را ندارد.

وی درباره قانون جهش مسکن هم توضیح داد: در جلسه شورای عالی مسکن این موضوع با حضور رئیس‌جمهور بررسی و قرار شد درباره بانک‌هایی که به افراد معرفی شده از سوی سامانه وزارت راه، وام پرداخت نکرده‌اند، جریمه شوند. ولی اگر فردی به بانک معرفی نشده یا سامانه راه‌اندازی نشده باشد که نمی‌توان بانک را جریمه کرد.

فرزین درباره افزایش اختیارات هم توضیح داد: قانون افزایش اختیارات پس از اصلاحیه‌های مجمع تشخیص مصلحت به مجلس ابلاغ و پس از آن هم به زودی به دولت ابلاغ خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این قانون تلاش می‌کند اختیارات جدیدتری به بانک مرکزی دهد که این گام خوبی به سمت افزایش استقلال و اقتدار بانک مرکزی است که این خود به بهتر شدن سیاست‌های پولی، نظارت بر بانک‌ها و سیاست‌های لازم برای کنترل تورم کمک می‌کند.  

وی درباره تخلف بانک‌ها در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری گفت: درباره این وام‌ها یک تکلیف سالانه برعهده بانک‌ها گذاشته شده است و تا پایان سال نظام بانکی باید بتواند آن‌ها را اجرایی کند. تلاش ما این است که تکلیف تعیین شده، محقق شود و اگر بانکی تعهد خود را انجام نداده باشد، بررسی خواهد شد.  

فرزین درباره کاهش رشد نقدینگی تا پایان سال گفت: ابتدای سال اعلام کردیم که درباره میزان نقدینگی، نرخ ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده است و تاکنون از ۴۲ درصد به ۲۴.۴ درصد کاهش یافته است. هرچند با نزدیک شدن به پایان سال فشار روی نقدینگی افزایش پیدا می‌کند اما امیدواریم در حدود ۲۵ درصد نرخ نقدینگی را حفظ کنیم.  

 رئیس‌ بانک مرکزی درباره افزایش میزان تسهیلات  ازدواج گفت که این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

ایرنا

اقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 390027
لینک کوتاه :

۸ دیدگاه

    1. سلام روز بخیر.لطفا توضیح دهید چرا جلو وامهای تائیدشده بسته شده و کی قراره باز بشن.حتی وامهایی ک پیامک تائیدیه بانک مرکزی هم اومده

    2. واقعامتاسفم پول مارا۱۵درصدمیگیرید بعدش ب خودمون پول خودمان را۲۳ درصدب صورت وام میدیدتازه میگن سه ماه پدل بدون سودبایدخوابیده باشه

  1. آقای فرزین بنده نه به عنوان یک کارشناس بلکه بعنوان‌ یک شهروند در مدت انتخاب شما هیچ گونه تغییری را سیاست ارزی و پولی و کمتر شدن فشار بر سفره و معیشت مردم ندیدم هنر شما همان هنر مسولین قبل از خودتان است منتها با زبانی دیگر ندادن آمار واقعی قیمت مسکن و تورم جلوگیری از افشای آن نگهداشتن قیمت ارز با توسل به زور و دروغ در آمار سیستم پولی کشور و نتیجه آن فنری که با زور بهم جم شده را نخواهید توانست نگهدارید و یکباره رها میشود و وضعیت معیشت و مسکن مردم را به مراتب بدتر از قبل میکنید

  2. اینها همش دروغ هست .بنده ۴۰ میلیون وام ودیعه مسکن میخواهم بگیرم قریب به سه ماه هست به بانک ملی مراجعه کردم وتکمیل پرونده نمودم وضامن کارمندوگواهی کسرازحقوق برده ام وخودم هم بازنشسته هستم ولی تاکنون پرداخت نشده هرروزبه بانک مراجعه نمودم میگویندنامه زده اندکه فعلا وام ندهیم.ووام ۲۳ درصد هست .لعنت خدابه شماکه دروغ میدهید.بامردم داریدبازی میکنید.

  3. بخدای احدو واحد نیاز داریم که اقدام به درخواست وام کردیم با بازپرداخت۲۳درصد
    ک بتونیم مشکلمونو حل کنیم .ببینید چقدر گرفتاری داریم پولهای خودمون ک کار کردیم دست ملت مونده و نمیدن ماهم برا گرفتاریمون درخواست وام گردیم ک این مشکل پیش اومد
    اگر کسی اطلاعی از بسته شدن جلوی وامها داره لطفا پاسخی بده

  4. مگه کسی هم تو بانک سپرده میذاره همین طوری که ارزش پول شده💩بعد فکر کن یه مدتم توبانک بمونه وباش هیچی نخری بعد چن وقت چی میشه باش خرید😮‍💨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا