لزوم اجرای تدریس حقوق و قانون اساسی در دانشگاه فرهنگیان

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت آموزش قانون اساسی برای معلمان، گفت: اگر بخواهیم نظام و ایران قوی داشته باشیم، باید قانون اساسی را محکم نگه داریم و در اجرا دقت کنیم، استحکام در اجرای قانون اساسی در آموزش و پرورش ضرورت دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سید احمد حبیب نژاد امروز در مراسم راه‌کارهای اجرایی سند تحول بنیادین منطبق بر قانون اساسی اظهار کرد: قانون اساسی کشور آموزش و پرورش رایگان را جز حقوق اساسی شهروندان در نظر گرفته. این رایگان بودن شامل سه مرحله پیش از ثبت‌نام، موقع ثبت‌نام و پس از ثبت‌نام می‌شود.

در قانون اساسی، ۲ بار در اصل ۳ و اصل ۳۰، موضوع آموزش و پرورش و آموزش رایگان تاکید شده است. دلیل این تکرار آگاهی و علم است چرا که این موضوع درد مردم است.

وی افزود: در برخی از قانون اساسی سایر کشورها این تاکید با جزئیات را دارد. بطور مثال در قانون اساسی ژاپن آموزش رایگان الزامی و اجباری است. همچنین چند بخش قانون اساسی آلمان تاکید بر تعلیم و تربیت دولتی دارد که حتی وارد بحث تاسیس مدارس خصوصی هم می‌شود اما به شرطی که موجب تبعیض نشود.  همچنین قانون اساسی ایتالیا رایگان و الزامی بودن آموزش را مورد تاکید قرار داده است.

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور گفت: نقطه قوتی برای قانون اساسی ما است که از آموزش و پرورش رایگان سخن گفته است.

تعلیم قانون اساسی در مدارس

حبیب نژاد عنوان کرد: یک نظر سنجی از مردم انجام دادیم که اطلاعات آنها درباره قانون اساسی مشخص شود، در این نظر سنجی ۲۴ درصد افراد اطلاعات خود از قانون اساسی را از مدرسه و دانشگاه دریافت کرده‌اند. نشان‌دهنده این است که باید در تعالیم این موارد به درستی آموزش داده شود.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش قانون اساسی برای معلمان، اظهارکرد: اگر بخواهیم نظام و ایران قوی داشته باشیم، باید قانون اساسی را محکم نگه داریم. در اجرا دقت کنیم. استحکام در اجرای قانون اساسی در آموزش و پرورش ضرورت دارد.

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور گفت: در بحث آموزش و پرورش چند شاخص داریم. فقط محدود به آموزش و پرورش رایگان هنگام ثبت‌نام نیست. در ارزیابی سالانه دستگاه اجرایی شاخص ارزیابی قانون اساسی وجود نداشت. در جشنواره شهید رجایی شاخص اجرایی قانون اساسی را قرار دادیم. اکنون شاخص‌ها را استخراج کردیم و به دستگاه‌ها اعلام کردیم که در چه وضعیتی هستند.

حبیب نژاد افزود: الزامی شدن درس حقوق و قانون اساسی در دانشگاه فرهنگیان باید انجام شود که هنوز اجرایی نشده است. یکی از مهم‌ترین طرق برای آشنایی دانش‌آموزان با قانون اساسی باید از سمت معلم باشد.

اولویت ابزار حکمرانی

وی یادآورشد: حکمرانی ابزارهایی دارد که می‌تواند اولویت بندی شود. این اولویت باید آموزش و پرورش باشد. چراکه مصلحت عمومی کشور با تعلیم و تربیت است.

حبیب نژاد تاکید کرد: امسال قیمت کتاب درسی به نسبت افزایش ۸۰ درصدی قیمت کاغذ تغییری نداشت.

وی عنوان کرد: همچنین باید توجه خاصی به ایتام در حوزه آموزش و پرورش رایگان داشته باشیم. اگر اکنون آموزش و پرورش رایگان برای همه امکان پذیر نیست حداقل تعداد قابل توجهی ایتام داریم که باید آموزش و پرورش رایگان برای آنها محقق شود. البته منظور از آموزش و پرورش رایگان فقط در مرحله ثبت‌نام نیست.

وی ادامه داد: باید به یک ساز و کار منظم و منسجم برسیم. هر یتیمی باید از آموزش و پرورش رایگان بهره مند شود.

آموزش و پرورش نشان دهنده آینده کشور است

وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم از معاون حقوقی رییس جمهور درخواست کرد که ترک فعل‌های سند تحول را به مثابه ترک فعل قانون اساسی مطالبه کند.

رضا مراد صحرایی اظهار کرد: میزان فرهیختگی و بالندگی هر کشوری از قانون اساسی سنجیده می‌شود. امروز در هر اصلی از قانون اساسی که اجرا کردیم، کشور ممتاز است. قانون اساسی نظریه خاص خود را دارد.

وی افزود: چند اصل قانون اساسی به آموزش و پرورش مربوط می‌شود. در اصل ۳۰ به آموزش و پرورش رایگان و جای دیگری تربیت بدنی رایگان پرداخته. چراکه آموزش و پرورش آیینه عملکرد همه دستگاه‌ها و نشان دهنده آینده کشور است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سرچشمه ایجاد هر تغییر و تحولی آموزش و پرورش است. سند تحول بنیادین به اعتقاد بنده ترجمه تکالیف همه ارکان جامعه نسبت تعلیم و تربیت را در قانون اساسی مشخص کرده است. بنابراین هرکس سند تحول بنیادین را اجرا نکند، قانون اساسی را رعایت نکرده. چرا که این سند از روی قانون نوشته شده است.

وظایف سایر دستگاهها در قبال آموزش و پرورش

صحرایی یادآور شد: اکنون فصل ۸ سند تحول بنیادین مغفول مانده، در این فصل عنوان شده که دستگاه‌های اجرایی دیگر باید وظایف خود را در مقابل آموزش و پرورش انجام دهند اما درحال حاضر تنها مانده‌ایم.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید در خدمت تعلیم و تربیت و آینده سازی کشور باشند. برخی ساختار سازی‌ها حتی ممکن است مخالف سند تحول باشد. مدرسه در سند تحول بنیادین نقطه اتکای دولت و ملت اعلام شده است. یعنی همه وزارتخانه‌ها برای انجام وظایف خود باید به مدارس بیایند. اما اکنون مدرسه تنها مانده‌است.

وی همچنین افزود:هر تغییر اگر آموزش و پرورش نباشد، نقطه‌ای و ایستاست. بذر آینده کشور را باید در کودکستان‌ها بکاریم. نخ تسبیح همه دستگاه‌ها برای موفقیت آینده کشور در مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:سند تحول ضامن حکمرانی شایسته برای تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی است. ۱۲ سال از تصویب سند نحول گذشته است اما اجرا مطابق انتظار نیست. سند تحول بنیادین در برنامه هفتم وظایف سایر دستگاه‌ها را به مثابه قانون مشخص کرده است. امیدواریم شاهد قانون اساسی بواسطه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشیم.

ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 393062
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. این یعنی من که رو برگه سهامم نوشته ۱میلیون تومان،نهایتا تا پایان آذر ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حسابم واریز میشه و اونی که ۵۰۰ تومانی هست ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنه
    ولی در عمل جفت مون یک میزان دریافت می کنیم یعنی همون ۶۰۰ تومان
    پارسال هم همینطوری شد
    سر و تهش خیلی توفیری تو زندگی هیچ کدوم ما نداره اما در مقیاس بالا کلی اختلافش میشه ک معلوم نیس کجا می‌ره🤔
    من مثلا نمی‌دونم شمام بگین نمی‌دونیم🤐

  2. بله به عنوان یک حقوقدان همیشه جای تاسف بود که اقشار تحصیلکرده بخصوص فرهنگیان از قوانین روزمره زندگی هم که باآن سروکار دارند بی اطلاع باشند باید نخبگان حقوق جمع شوند وکتابهایی را درمقاطع تحصیلی برای دانش آموزان فراهم کنندتا از قوانین وحقوق خود مطلع شوند قطعا بادانستن قوانین کارآمد از بزهکاری وجرایم پیشگیری میشودو تاثیر آن مشاهده خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا