پرمصرف ترین داروی کشور کدام است؟

رییس سازمان غذا و دارو «متفورمین» را پرمصرف‌ترین دارو در کشور دانست و گفت: پیشرفت علم داروسازی در حرکت به سمت انسولین‌های طولانی اثر برای مبتلایان به دیابت است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سید حیدر محمدی روز یکشنبه در آیین تولید نخستین انسولین نسل جدید در کشور اظهار داشت. به استناد آمارهای سازمان بهداشت جهانی از بیماری دیابت. حدود ۹۰ درصد از جمعیت دیابتیک دنیا از داروهای خوراکی این بیماری استفاده می‌کنند. حدود ۱۰ درصد نیز مصرف کننده انسولین تزریقی هستند.

وی با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های مزمن پرهزینه در دنیا و از جمله ایران است. گفت: بیشتر کشورها و دولت‌های توسعه یافته هزینه‌های زیادی را صرف درمان دیابت می‌کنند. به طوری که بخشی از هزینه‌ها برای پیشگیری، در حوزه بهداشت مصرف می‌شود. بخشی هم برای درمان است. دنیا امروز پیشگیری از بیماری دیابت را در اولویت قرار داده است.

معاون وزیر بهداشت به اجرای پویش ملی سلامت در ایران و غربالگری دو بیماری فشارخون و قندخون اشاره کرد. افزود: این پویش با هدف شناسایی افراد دیابتیک و دارای فشارخون بالا و یا افراد در معرض خطر این دو بیماری در حال انجام است. اقدامی در راستای پیشگیری و درمان به موقع این بیماری‌هاست.

رییس سازمان غذا و دارو یادآور شد. سال گذشته متفورین که در کنترل قند خون به بیماران دیابتی کمک می کند. بیشترین تولید و مصرف را در دارونامه کشور داشته و بنابراین پرمصرف‌ترین و پرتیراژترین دارو از نظر تولید است.

۱۰ درصد بازار دارویی دیابت انسولین‌های قلمی است

محمدی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بازار دارویی دیابت در کشور مربوط به انسولین‌های قلمی است. عنوان کرد: مصرف انسولین قلمی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. به طوری که در سال‌های قبل انسولین‌های ویالی و رگولار بیشتر در کشور مصرف می‌شد. اما در ادامه به تدریج مصرف به سمت انسولین‌های قلمی سوق پیدا کرد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: امروز شاید انسولین‌های ویالی دیگر چندان سهمی در بازار ندارند. سهم‌شان در بازار بیشتر از سه تا چهار درصد نیست. همین موضوع اثربخشی انسولین‌های قلمی و آنالوگ و راحتی استفاده از آنها را نشان می‌دهد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دنیا به سمت تولید انسولین‌های طولانی اثر می‌رود. امروز تولید یکی از قلم‌های طولانی اثر در ایران آغاز شد، اظهار داشت. انسولین‌های هفته‌ای نیز انقلابی در حوزه درمان دیابت است. در کشور ما نیز تولیدکنندگان به سمت تولید آن و نیز قرص انسولین حرکت کرده‌اند. تولید این گروه از انسولین‌ها در مراحل تحقیقاتی است و در مسیر مطالعات بررسی ارزیابی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۲ درصد جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند، افراد دیابتی به طور میانگین ۳۲ درصد گرفتار مشکلات قلبی عروقی، ۲۱ درصد گرفتار مشکلات عروق کرونر، ۱۰ درصد گرفتار آنفارکتوس قلبی و هفت و ۶ دهم درصد گرفتار سکته مغزی می‌شوند و افراد مبتلا به دیابت نسبت به سایر افراد ۱۶۰ درصد خطر ابتلا به مشکلات عروق کرونر، ۱۲۷ درصد ایست قلبی، ۵۶ درصد خونریزی مغزی و ۱۳۲ درصد خطر مرگ‌ومیر ناشی از مشکل قلبی عروقی بیشتری دارند.

منبع: ایرنا

عمومی
شناسه : 393881
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. با سلام.روز یکشنبه مورخه۹/۱۸/دو حلقه لاستیک تعاونی L90خریدم.اما فروشنده من و دیگران را مجبور به تعویض لاستیک کرد.لطفا دلیل آنرا بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا