مهدی مطهرنیا در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح کرد

تکلیف ایران با آمریکایِ ترامپ چیست؟

هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم، احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید بیش‌تر می‌شود. مهدی مطهرنیا در گفتگو با تحلیلگر مسائل بین الملل به تحلیل سناریوهای پیش روی انتخابات آمریکا و شرایط اقتصاد ایران در صورت پیروزی احتمالی ترامپ پرداخت.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جدی شدن حضور دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا اتفاقی است که به قائده برای کل نظام بین الملل تبعاتی خواهد داشت. مشخصاً ایران به دلیل تنازع چهار دهه‌ای و شناخته شدن به عنوان یکی از مخالفان جدی سیاست‌های آمریکا در نظام بین الملل، در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید باید آماده تهدید و تحدید‌های بیشتر و جدی‌تر باشد. آنهم در حالی که اقتصاد ایران همچنان از امضایی که ترامپ در ۲۰۱۸ پای برگه خروج کشورش از برجام زد، به هم ریختگی‌ای جدی و مانع‌های بلندی را پیش روی خود می‌بیند.

اگر ترامپ در انتخابات آمریکا باشد، رئیس جمهور خواهد شد

مهدی مطهرنیا در گفتگو با جهان صنعت نیوز در اینباره اظهار داشت: حضور احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا امر جدیدی نیست. در واقع تلاش دموکرات‌ها برای اینکه ترامپ نتواند کاندیدای انتخابات شود نه تنها نتیجه‌ای نخواهد داد، بلکه بدین ترتیب آن‌ها فرصتی گران سنگ را برای این چهره جنجالی به وجود آورده اند تا با نیشی که می‌زنند، به او انگیزه ‌دهند تا قوی‌تر وارد جریان انتخابات شود. به همین دلیل خروجی این فضا بالا رفتن پیروزی ترامپ برابر بایدن است که شگفتی نخواهد بود. در واقع شگفتی چیزی جز ناکامی ترامپ در ۲۰۲۴ نمی‌تواند باشد. پس اگر دونالد ترامپ در انتخابات باشد، از هم اکنون باید آماده کاخ سفیدنشینی جمهوری خواهان در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ شویم. البته این تا حدود زیادی در آمریکا کم سابقه است. چرا که اساساً انتخابات این کشور تا هفته‌های منتهی به روز رای گیری لغزندگی خاصی را تجربه می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: اینکه از نتیجه‌های بازگشت ترامپ به اتاق بیضی شکل کاخ سفید صحبت کنیم، بسیار اهمیت دارد. به هر حال ترامپ را باید یک فرد اقتصادی و در عینِ حال با شعار‌های جاه طلبانه سیاسی  شناخت. با این توضیح که این بار نه در مقام رییس جمهورِ محدودکننده حرکت نظامی، بلکه به عنوان وسعت بخش تحرکات ایالات متحده آمریکا در استفاده از نیرو‌های نظامی در قالب حزب جمهوری خواه و همچنین وارد کردن شوک به جامعه جهانی قرار خواهد داد.

سناریو پیش روی ایران در صورت پیروزی ترامپ

او افزود: مشاهدات موید این موضوع است که روی کار آمدن دوباره ترامپ می‌تواند زمینه‌های تحدیدِ بیشتر تهران را فراهم کند. خاطره دیکته شده شرایط جمهوری اسلامی ایران در دوران ترامپ نشان دهندهِ احتیاط بیش از حد تهران در برخورد با آمریکا در دوران او است. اگر چه ترامپ به مردم کشورش وعده داده بود، در دوره دولت داری اش هیچ جنگی راه نیفتد، تا لبه‌های تاریکی جنگ برای گسترش تعارضِ تهران و واشنگتن پیش رفت و نشان داد نسبت به روسای جمهوری دیگر ایالات متحده در حرکت بر ضدِ تهران و در واقع ایجاد فضای تحمیل اراده آمریکا بر تهران شوخی ندارد تا مشخص شود در بابِ مذاکره و رو دررویی با تهران به میدان آمده بود تا اقتصادِ ایران را که به شدت تحت تاًثیر مناسبات سیاسی است، تحت الشعاع قرار دهد.

وی تصریح کرد: پس حالا هم روی کار آمدن او اقتصاد ایران را دچار نوسانات شدید خواهد کرد و بازار طلا، بازار ارز، بازار مسکن به آن جوابی بایسته در باب نگرانی‌های ناشی از کاخ سفید نشینی دوباره ترامپ را در دستور کار قرار خواهد داد که بدین ترتیب زمینه‌های تحمیل فشار‌های بیشتر و جدی‌تر اقتصادی در تهران فراهم شود. پس لازم است، احتمال ورود ترامپ به انتخابات را هم از نظر سیاسی در چارچوب روی کارآمدن دولتی جمهوری خواهِ «پست رادیکال» مورد توجه قرار داد و همچنین از نظر نتایج سیاسی- اقتصادی و البته پیامد‌های ناشی از سیاسی_ اقتصادی مورد بررسی و تحلیل قرار داده شود.

این استاد علوم سیاسی توضیح داد: تهران برای مواجهه با آمریکایِ ترامپ، باید سناریو‌های بدیل سناریو‌های احتمالی دولت آتی آمریکا را در دستور کار قرار بدهد. در واقع اینکه چهره‌ای جمهوری خواه در کاخ سفید باشد، تنها تمایز در اجرای سیاست‌های ایالات متحده برعلیه تهران به وجود می‌آورد. همچنین باید اذعان داشت،  تمایز مدیریتی روسای جمهوری آمریکا تنها در اجرای سیاست‌های کلی و ساختاری این کشور در قبال ایران است. یعنی رییس دولت فدرال از حزب جمهوری خواه یا حزب دموکرات باشد، سیاست های کلی را با روش مختلفی دنبال خواهد کرد.

مطهرنیا در پایان گفت: واقعیت این است که ایران در یک وضعیتی قرار دارد که ضعف در آن متجلی است و رویکرد آمریکایی‌ها در قبال کشور‌هایی مانند عربستان در رابطه با جنگ غزه و مسائلی از این دست تا حد زیادی نشان می‌دهد، تهران در عینِ حالی که خود را قدرتمند به نمایش می‌گذارد، بسیار محتاط‌تر از گذشته در مسائل منطقه‌ای و بین المللی وارد عمل می‌شود. فلذا همه این موارد نشانه‌هایی برای ایالات متحده آمریکا و کشور‌های غربی است تا در پرتوِ این نشانه‌ها سیاست‌های صریح تری نسبت به تهران در دستور کار قرار بدهد. همانطور که سازمان ملل متحد برای آتش بس بین اسرائیل و حماس با وتوی آمریکا روبرو شد که این نشان می‌دهد، جنگ غزه به اسرائیل و اعراب محدود نمی‌شود، بلکه در دامنه منطقه‌ای گسترش و دامن ایران را نیز خواهد گرفت. پس باید گفت، با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید ایجاد زمینه‌های فشار به تهران را جزیی از برنامه‌های خود قرار خواهد داد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 394204
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. با سلام ‌آقای‌صحرایی‌وزیر‌محترم‌
    شما‌که‌میدونی‌بیشتر‌سنین‌۲۴سال‌حداقل‌لیسانس‌دارند
    چرا‌لیسانس‌ها‌رو‌قبول‌نمیکنین‌وتطبیق‌نمیزنید‌در‌دانشگاه‌تربیت‌دبیر
    تو‌روخدا‌نذارید‌خق‌بچه‌های ما‌ضایع‌بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا