قیام شهرداری تهران علیه سی تیر

هما میرزایی-جهان صنعت نیوز، سال ۹۵ بود که خیابان سی تیر به پاتوقی برای زندگی شبانه و آنچه که اصطلاحا “استریت فود” خوانده می‌شود، تبدیل شد.

در ابتدای کار این موضوع با مخالفت برخی گروه‌های تندرو که زیست شبانه را مخالف ارزش‌های مورد قبول خود می‌دانستند رو‌به‌رو شد. در آن زمان حتی پلیس هم مخالفت خود را با تبدیل این خیابان تاریخی به مکانی برای برپایی غرفه‌های فروش غذا به شهرداری تهران اعلام کرد. پلیس وجود وزارت امور خارجه و موزه ملی را دلایل امنیتی این مخالفت اعلام کرد.

اما با تمام این مخالفت‌ها، غرفه‌های متعدد غذا، نوشیدنی، بستنی و سایر خوراکی‌ها در این خیابان برپا شد و مورد استقبال قابل توجه عموم مردم قرار گرفت. به طوری‌که ساکنین تهران با وجود ترافیک شدید آن محدوده به خصوص در ساعات پایانی شب از نقاط مختلف شهر خود را به این خیابان می‌رساندند و یک وعده شام را بر میز و صندلی‌های چیده شده در کنار خیابان صرف می‌کردند.

 قیمت مناسب غذاهای ارائه شده توسط این غرفه‌ها و همچنین موقعیت مکانی مناسب این خیابان در نزدیکی مرکز شهر و دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی همچون ایستگاه مترو و تاکسی از دیگر دلایل جذاب بودن این خیابان سنگ‌فرش تاریخی برای مردم بود.

خیابان سی تیر سوت و کور شد

اما حالا دیگر خبری از آن همه شور و شوق، عطر و بوی انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، ترافیک، ازدحام جمعیت و… در این خیابان نیست.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران دلیل تعطیلی این گذرگاه تاریخی را جلوگیری از آسیب به موزه ملی اعلام کرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره علت جمع‌آوری اغذیه‌فروشان گذر گردشگری سی‌تیر در تهران گفت: برای جلوگیری از آسیب به موزه ملی این اغذیه‌فروشان جمع‌آوری شدند. موزه ملی اعلام کرده وجود اغذیه فروشی‌ها در کنار موزه ملی آثار سویی برای نفایس دارد و به همین دلیل قصد داریم از آسیب به این آثار جلوگیری کنیم.

موزه ملی یا پول بیش‌تر؟

صاحبان این غرفه‌ها که اکنون با شناخته شدن این خیابان به عنوان بازار غذا کسب و کارشان رونق گرفته بود، از این تصمیم ناراضی هستند و علت این تعطیلی را در جایی دیگر جست‌و‌جو می‌کنند. به گفته تعدادی از این فروشندگان غذا، پیمانکاران جدید به دنبال بستن قرارداد جدید با شهرداری و افزایش اجاره بهای این غرفه‌ها هستند و آسیب رسانی به موزه ملی بهانه‌ای بیش نیست.

گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت سی تیر

 اما گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت سی تیر همچنان ادامه دارد و با اخبار ضد و نقیضی که از سمت مسئولین شهرداری به گوش می‌رسد، تقویت هم می‌شود. در حالی‌که شهردار تهران خبر از تعطیلی دائمی این گذرگاه داده است، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از برگزاری مزایده‌ای برای اجرای طرح بهسازی و بازپیرایی گذر گردشگری سی تیر صحبت کرده است.

پایگاه رسمی شهرداری تهران به نقل از روابط‌عمومی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران آمده است: “با انتخاب پیمانکار مربوطه که توسط فراخوان عمومی انجام شد، پس از اجرای تشریفات اداری به‌زودی جمع‌آوری سازه‌های قدیمی انجام و عملیات اجرایی ساخت غرفه‌های جدید در این محور آغاز می‌شود”.

 با وجود این اظهارنظرها، هم غرفه‌داران و هم مردم مشتاق باید منتظر بمانند و ببینند در عمل چه بر سر اولین گذرگاه گردشگری غذایی تهران خواهد آمد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 396010
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا