در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

افزایش ۲۵ درصدی حقوق یعنی سرکوب دستمزد

دولت در حالی افزایش ۲۵ درصدی را برای حقوق بازنشستگان تعیین کرده که فاصله قابل توجهی با تورم اعلامی از سوی مراکز رسمی دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه در آذر ماه امسال به بیش از ۴۰ درصد رسیده و به نظر نمی‌رسد در سه ماه پایانی امسال نیز تغییر محسوسی در روند افزایش قیمت‌ها ایجاد شود. در این شرایط دو دیدگاه متضاد در خصوص افزایش حقوق وجود دارد؛ برخی بر این باورند که افزایش محدود حقوق یکی از راهکارهای کنترل تورم است. از سوی دیگر، گروهی معتقدند که ریشه افزایش تورم نه افزایش دستمزد بلکه سیاست‌های اشتباه اقتصادی است.

حسن صادقی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: در حالی قرار گذاشته اند، حقوق بازنشستگان را ۲۵ درصد زیاد کنند که تورم بالای ۴۰ درصد است. یعنی آقایان نمی‌دانند با این تصمیم چه شرایطی را به اقتصاد خانواده‌های بازنشستگان تحمیل می‌کنند؟ البته اگر قرار بر بی توجهی به قانون و شاخص‌های اقتصادی باشد که هر کاری می‌توانند انجام بدهند. اما اگر ملاک اجرای قانون باشد، قانون می‌گوید، تعیین حقوق باید بر اساس تورم اعلامی بانک مرکزی باشد که بانک مرکزی هم میزان تورم نقطه به نقطه را ۴۵.۷ اعلام کرده است.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق یعنی سرکوب دستمزد

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه گفت: در واقع شاخص تورم در سبد هزینه مصرفی روزانه به حدی است که افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها به سرکوب مزد منجر می‌شود. آیا می‌خواهیم با سرکوب مزد تورم را مهار کنیم؟ واقعا می‌خواهند با فقیر کردن مردم گرانی‌ها را مهار کنند؟! کنترل تورم به تصمیم منطقی نیاز دارد. اما تصمیم فعلی به معنی این است که ماشه نارنجک را بکشیم و نارنجک را در دست مان نگه داریم. معلوم است که دست خسته شده و با یک انفجار بلا نازل می‌شود. در واقع باید گفت، این کار دولت مصداق بارز خودزنی است.

او افزود: اینکه ما مزد را سرکوب کنیم تا مهار تورم محقق شود، قطعا هزینه ساز است. آیا با میزان افزایش حقوق‌ها تورم مهار شده است؟ پاسخ «نه» است. در سال ۹۳ تورم ۲۷ درصد و افزایش مزد ۱۵ درصد بود. خب! اگر این مزد نقش داشت، باید تورم هم کنترل می‌شد که همه دیدند، نشد. در واقع وقتی شاخص‌های علمی را کنار می‌گذاریم و رویکرد دستوری و امنیتی را دنبال می‌کنیم، به طبقه‌ای که انتظار آرامش اقتصادی دارند، ظلم می‌کنیم.

عامل تورم، سیاست‌های دولت است نه افزایش حقوق

این فعال کارگری تصریح کرد: عامل تورم باید در سیاست‌های دولت جستجو شود، نه اینکه سراغ کسانی بروند که هیچ نقشی در گرانی‌ها ندارند. تورم حاصل سیاست‌ها اشتباه، بی انضباطی مالی دولت است و عامل اصلی و منشاء و ریشه همه بدبختی‌های جامعه هم چیزی جز تحریم نیست. در واقع اگر دولت قیمت دلار را افزایش می‌دهد، علتی جز تحریم ندارد. اگر بازار پیدا و پنهان ارز ایجاد می‌کند، مسبب اش تحریم است. اگر دولت سیاست‌های انقباضی پیش می‌گیرد، ریشه اش در تحریم است. اما دولتی ها، چون از نام بردن دلائل تحریم هراسانند، سراغ کسانی می‌رود که در به هم ریختگی شرایط به هیچ وجه سهمی ندارند.

صادقی در پایان گفت: دولت تحت هیچ شرایطی نباید دست مزد را عامل افزایش تورم بداند. یعنی اینکه ما بیاییم، مالیات بر ارزش افزوده ایجاد کنیم و مالیات بر حقوق بگیریم و در طرف دیگر قضیه پول چاپ کنیم و … و موجب تورم بشویم و کارگر را مسبب گرانی‌ها بدانیم، قطعا می‌تواند هزینه‌های گزافی را به اقتصاد و البته معیشت مردم تحمیل کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 399173
لینک کوتاه :

۶ دیدگاه

  1. متاسفانه دروغ ونیرنگ وحیله دولت مردان نالایق علیه ملت تمامی ندارد . و کسانی که بیشتر قیافه دین و ایمان به خود گرفته اند از همه بیشتر ظلم میکنن . خدا خودش به دادمون برسه از این افراد بیرحم و بیشعور که نمی‌فهمن مردم و زندگی مردم متلاشی شده و فقط درفکر قدرت ومسندی که با هزاران حیله و دروغ نیرنگ بدان رسیده اند هستند . یا امام زمان خودت به دادمردم برس و اینها را خودت مجازات کن

  2. باسلام، هر تصمیم در باره تعین سالیانه حداقل حقوق و معیشت کمتر از تورم آخر سال و هزینه سبد معیشت خانوار نباید کم‌تر باشد بر اساس ماده ۴۱ قانون کار که به صراحت تکلیف را برای شورای محترم عالی کار تصمیم گیرندگان حق وحقوق کارگران معین و مشخص نموده، هر آنچه کمتر از ماده ۴۱ قانون کار سرکوب و نابود نمودن‌ قانون و معیشت و زندگی کارگران میباشد ترا بخدا خلاف قانون مصوب هرگز اقدام نکنید زیرا مرتکب گناه بزرگ و نابخشودنی و نفرین می شوید، یاحق

  3. ندارید مسئولین بسیار رنجکشیده شبانه روزی در تلاش هستند
    حداقل ها را تهیه کنند به عزیزان خاج نشین خود برسانند
    چه رسد بر بازنشسته های تامین اجتماعی
    حتماً شبانه روزی بجای دعا از خجالتش در خواهیم ماند
    ازتمام تلاش مسئولین کمال تشکر دارن

  4. تا زمانی که نرخ ارز شناور است افزایش ریالی دستمزد هیچ سودی ندارد،افزایش واقعی دستمزد زمانی اتفاق میفتند که یا نرخ ارز ثابت باشد یا دستمزدها بر اساس وزن طلا مشخص شده و بر مبنای طلا افزایش یابند مثلا بگویند دستمزد پارسال ماهانه ده گرم طلا بود امسال میشود یازده گرم طلا سال آینده میشود دوازده گرم طلا ،این یعنی افزایش دستمزد والا سال ۱۳۹۴که هر سکه امامی هشتصد هزار تومان بود ماهانه هشتصد هزار تومان مزد میدادند الان ماهانه هشت میلیون تومان مزد میدهند سکه شده سی میلیون تومان ،همانطور که میبینیم افزایش ریالی دستمزدها در زمانی که نرخ ارز میخکوب نیست، زیانده است چون منجر به کاهش واقعی دستمزدها میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا