تاثیر فیلترینگ بر کاهش امنیت سایبری

تقی پور درباره تاثیر فیلترینگ بر کاهش امنیت سایبری گفت: «من اطلاع دقیقی ندارم چراکه بحث کارشناسی است؛ باید کسانی که پیگیری می‌کنند که منشا این حملات داخلی بوده یا خارجی پاسخ دهند.»

به گزارش جهان صنعت نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس گزارش نهاد‌های امنیتی، گردش مالی فیلترشکن‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان است.

۲۵ دی ماه، مراسم رونمایی از دومین گزارش کیفیت اینترنت کشور توسط انجمن الکترونیک کشور برگزار شد. براساس صحبت‌هایی که در مراسم رونمایی از دومین گزارش کیفیت اینترنت کشور مطرح شد، رتبه اینترنت ایران در بخش‌هایی، چون محدودیت، کیفیت و سرعت بین ۵۰ کشور در قعر جدول قرار دارد. انجمن تجارت الکترونیک تهران معتقد است ایران همچنان بی‌کیفیت‌ترین اینترنت جهان را دارد. در این مراسم همچنین اعلام شد مسئله اینترنت به پدیده‌ای امنیتی تبدیل شده که این امر جلوی پاسخگویی درباره مشکلات اینترنت توسط مسئولین را گرفته است.

رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارزیابی خود از وضعیت امنیت سایبر کشور، باتوجه به حملات سایبری اخیر، گفت: «گمان می‌کنم این حملات باید هشداری باشد برای اینکه توجه جدی به امنیت فضای سایبر کشور شود. چراکه وقتی شما حفاظی درست نکرده‌اید، نمی‌توانید انتظار مهار حملات را داشته باشید. گاهی با این موضوع مواجه هستیم که علیرغم سرمایه‌گذاری خوبی که در بحث شبکه مراکز داده و سایر فعالیت‌های اقتصادی در این حوزه انجام شده، در بحث امنیت سایبر متاسفانه سرمایه‌گذاری خوبی صورت نگرفته است. در وهله اول نیازمند یک سری قوانین و مقرراتی هستیم که کاربران و کل فعالینی که داده جمع‌آوری می‌کنند را به حفظ حریم خصوصی ملزم کنند. در مراحل بعدی هم باید وزارت ارتباطات و سایر نهاد‌های مسئول امنیت سایبر، نظارت داشته باشند.»

منشا حملات سایبری کجاست

این نماینده مجلس درباره تاثیر فیلترینگ بر کاهش امنیت سایبری گفت: «من اطلاع دقیقی ندارم چراکه بحث کارشناسی است. باید کسانی که پیگیری می‌کنند که منشا این حملات داخلی بوده یا خارجی پاسخ دهند.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم درباره منشا حملات سایبری گفت: ایران در امنیت سایبری هیچ حفاظتی ندارد. اگر حملات سایبری داخلی باشد که بحث فیلترینگ می‌تواند مصداق داشته باشد، ولی اگر منشا آن خارجی باشد به معنای این است که مشکل حفاظت و تجهیزات اینترنتی داریم.»

تقی‌پور در پاسخ به اینکه آیا وزارت ارتباطات از فروش فیلترشکن‌ها سود می‌برد، گفت: «بعید می‌دانم چراکه آقای رئیسی ماموریتی دادند و براساس گزارشی که ما شنیده‌ایم، هیچ نهاد یا سازمان دولتی و حتی نزدیک به دولت اجازه فروش فیلترشکن را نداشته و این کار را نکرده است. برعکس گزارش‌ها حاکی از آن است که فیلترشکن‌هایی که توسط نهاد‌های امنیتی تحت تعقیب قرار گرفتند، عددهایش با آنچه گاهی حتی همکاران ما اشاره کردند، تفاوت دارد. برخی فیلترشکن‌ها حتی به صورت رایگان استفاده می‌شود. آنچه نهاد‌های امنیتی اعلام کرده‌اند این است که گردش مالی فروش فیلترشکن در کشور حدود ۱۰۰میلیارد تومان است.»

دیده بان ایران

دانش و فناوری
شناسه : 402552
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا