صنعت خودروسازی در آستانه ورشکستگی

بدهی انباشته و ضرر و زیان خودروسازان تمام صنعت خودروسازی کشور را تحت شعاع خود قرار داده و ادامه حیات خودروسازان را مبهم کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ۴۵۰ هزار میلیارد تومان؛ شامل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی، ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان و ۲۰ هزار میلیارد تومان خرید دین به قطعه سازان.

اما این پایان ماجرا نیست. به‌رغم آنکه ایران خودرو و سایپا در پایان سال گذشته مدعی بودند که به وضعیتی رسیدند که می‌توانند از فاز زیان دهی خارج شوند، زیان شش ماه ابتدایی سال آن‌ها به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. چندی پیش، امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگویی تلوزیونی گفت: «اگر خودروسازان روزی ۲۰ ساعت هم کار کنند، باز هم ساعتی ۱۱ میلیارد تومان ضرر می‌دهند.»

ساعتی ۱۱ میلیارد تومان زیان برای تنها یک بخش از صنعت ایران عددی باورنکردنی است. به عبارتی دیگر، فعالیت دو خودروساز دولتی، یعنی ایران خودرو و سایپا نه تنها طی این سال‌ها عایدی نداشت، بلکه به‌طور متوسط ثانیه‌ای سه میلیون تومان هم ضرر به جا گذاشته است. خودروسازان همچنان علت این زیان را قیمت‌گذاری دستوری می‌دانند. آنها معتقدند با حذف این روش قیمت‌گذاری و خروج دولت از بحث قیمت‌گذاری این زیان انباشته طی زمان کاهش می‌یابد.

زیان دهی ثانیه‌ای خودروسازان هدفی نبود که مسئولین برای خودروسازی ۵۰ ساله ایران در نظر داشتند؛ اما با سیاست گذاری های نادرست، خودروسازی را به این وضع اسفناک کشاندند. سیاست‌گذاری صحیح در همه فعالیت‌ها می‌تواند یک صنعت را به سمت تعطیلی یا شکوفایی بکشاند.

صنعت خودروسازی ترکیه

درحالی که خودروسازان ایران با مشکلات نقدینگی، قیمت‌گذاری دستوری و زیان دهی دست و پنجه نرم می‌کنند، صنعت خودروسازی ترکیه که عمری بسیار کوتاه‌تر از خودروسازی ایران دارد، به یکی از ۱۰ صادرکننده برتر جهان تبدیل شده است. انجمن صنعت خودروی ترکیه (OSD) در گزارشی اعلام کرد که میزان صادرات خودروی این کشور در سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. به عبارتی دیگر، با حسابی سرانگشتی می‌توان متوجه شد که ترکیه در سال ۲۰۲۲ ثانیه‌ای حدود ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تنها از بخش صادرات خود درآمد کسب کرده است. خودروسازان ایرانی در ثانیه ضرر می‌دهند.

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به زیان انباشته، خودروسازان چند قدم تا ورشکستگی فاصله دارند؟

بسیاری از فعالان صنعت خودروسازی کشور معتقدند دو شرکت خودروساز دولتی کشور، یعنی ایران‌خودرو و سایپا در حال حاضر ورشکسته هستند و ادامه حیات آن‌ها به صورت دستوری صورت می‌گیرد. اما آیا واقعیت داستان، فعالیت در ورشکستگی است؟ چرا دولت حاضر نیست که بنگاه‌هایی که زیان سنگینی را بر دوش صنعت یک کشور می‌گذارد را تعطیل کند؟ زنجیره خودروسازی کشور در اعدادی که ایران خودرو و سایپا در صورت‌های مالی‌شان منتشر می‌کنند زیان ده نیست. در واقع می‌توان بدین شکل بیان کرد که درست است خودروسازان در قسمت‌هایی از این زنجیره تولید زیان متحمل می‌شوند، اما سودهایی که از شرکت‌های زیرمجموعه، فولاد و … به دست دولت می‌رسد به نوعی این زیان‌ها را جبران و ادامه حیات ایران خودرو و سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه را از نظر اقتصادی به صرفه می‌کند.

آخرین خودرو

خودرو
شناسه : 403106
لینک کوتاه :

۶ دیدگاه

  1. خب حالا یعنی میخاید دوباره بهانه تراشی کنید و ماشین رو گرون کنید ،ای لعنت بر شما داعشی های کثیف مزخرفای بیشرف خب اگه زیان داره تعطیلش کن ،کدوم کشور احمقی حاضره ماشینهای مزخرف و لگنهای شمارو بخره ،ایرانو با مردمش به بدبختی و نابودی کشوندین ،ماشین ۹۰۰ ملیونی رو با تعرفه های مزخرف ودزدی با ۳ ملیارد میدید دست مردم ،شما جنایتکار و خائنید و باید تقاص پس بدید

  2. الکی نگید تو سال مهار تورم دو بار پژو پارس را افزایش دادین و باید به تعهدات خودتون عمل کنید اونایی که تو سامانه ثبت نام کردنو با قیمت قبل تحویل بدین

  3. یه پیشنهاد:
    خودرو سازان داخلی تمام محصولات خودشون رو با هر قیمتی مه دلشون میخواد صادر کنن در عوض واردات خودرو های خارجی با عنر حداکثر تا ۵ سال توسط تمام افراد حقیقی و حقوقی آزاد بشه با گمرکی زیر ۳۰ درصد.
    اینجوری دیگه خودرو ساز داخلی مجبور نیست با قیمت دستوری کار کنه و مردم هم راضی ان.
    بسم الله….

  4. ورشکستگی همیشه آخر سال ها به سراغ کارخانه های خودرو سازی میاد .بهانه خوبی هست برای بهم ریختگی بازار و بالا بردن آن. اصلا مگه ممکنه خودروهای بی کیفیت ی که با قیمت خودرو آخرین سیستم اروپایی عرضه می‌شود و یا حتی مونتاژکاران با عرض نیمایی خودرو وارد میکنن و به چند برابر قیمت عرضه میکنن .از آخر هم میگن داریم ورشکست میکنیم.کمتر دلار و ملک بخرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا