بورس به قیمت دلار می‌رسد؟

هر چند که قیمت دلار طی چند روز گذشته به ارقام جدید دست پیدا کرده اما بورس شرایط ملتهبی را تجربه می‌کند. اما یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که می‌توان این پیش بینی بورس را داشت که این واگرایی چندان دوامی نداشته باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سهام این روزها با ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک مواجه است. اگرچه همانگونه که در گزارش‌های پیش بینی بورس اشاره می‌شود، به صورت ذاتی شرایط سهم‌ها غالبا در وضعیت ارزندگی به سر می‌برد، اما شرایط ملتهب منطقه و تصمیمات خلق‌الساعه دولت شرایط آینده و چشم‌انداز آتی را برای بورس تیره و تار کرده است.

در شرایطی که به صورت روزانه قیمت دلار در حال افزایش است، اما بورس وضعیت ریزشی را در همین روزها در ابعاد نسبتا وسیع تجربه می‌کند. همین مساله باعث خروج‌های سنگین پول از بازار شده و صف‌های فروش طولانی را شکل داده است. در این شرایط جو غالب جو بی‌اعتمادی است و به نظر می‌رسد اگر شوک مثبتی به بورس وارد نشود روند نزولی ادامه داشته باشد.

شوک بانک مرکزی به بورس

 البته به تازگی بانک مرکزی با ابلاغ یک دستورالعمل جدید به شبکه بانکی قصد وارد آوردن شوک به بازار سهام را داشته است. انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد در همین راستا از سوی بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است، اما باید دید اثر چنین تصمیماتی بر بازار ارز و بازار سهام چه خواهد بود.

کارشناسان در پیش بینی بورس معتقدند چنین سیاست‌هایی اثر مقطعی خواهد داشت و به نظر نمی‌رسد بتواند جهت درستی در بلند‌مدت و حتی میان‌مدت به بازار سرمایه بدهد. در واقع به نظر می‌رسد چنین تصمیماتی مانند انتشار گواهی سپرده خاص بیشتر مانند یک شوک ناقص برای بازار سرمایه عمل کند و تاثیری در شرایط کلی بازار نداشته باشد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس و تحلیلگر مالی به بررسی شرایط کلان و کلی بازار سرمایه پرداخته و پیش بینی بورس پرداخته است.

سقوط ارزش دلاری بازار سهام

سپیده منصوری تحلیلگر مالی و کارشناس بورس در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بازار سهام در حالی روزهای کم‌رمق خود را سپری می‌کند که ارزش دلاری آن به کمتر از ۱۵۰ میلیارد دلار نفوذ کرده و p/e بازار به عدد حوالی ۶ رسیده است. با انتشار گزارش‌های ماهانه در مجموع درآمد شرکت‌های بورسی و فرابورسی به ۳۷ درصد رشد در ۱۰ ماهه اول امسال رسیده‌اند و ۲۵۸۰ همت فروش داشته‌اند. شرکت‌های بورسی تنها در دی ماه ۲۶۹ همت فروش داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد و در مقایسه با میانگین ماهانه ۵ درصد رشد داشته‌اند.

چرا بورس همچنان نزولی است؟

او ادامه داد: در روزهای اخیر به‌رغم‌ افزایش قیمت دلار، طلا و بازارهای موازی در سایه تنش‌های سیاسی و موشک‌پرانی‌ها در منطقه بازار سهام روند خنثی و حتی معکوس به خود گرفت که این خود فشار روانی مضاعف بر سهامداران وارد و کام آنان را تلخ می‌کند. به غیر از ریسک سیستماتیک که در این چند ماهه گریبانگیر بازار سهام بود، ریسکی به مراتب بزرگ‌تر به آن گزند رساند که آن هم تصمیمات و مصوبات خلق‌الساعه مسوولان بود. آخرین مورد از این تصمیمات، دست بردن دولت در سودسازی صنایع پالایشی و تغییر نرخ خوراک آنها بود ‌که باعث شد چند روزی بازار سرمایه رنگ سرخی به خود بگیرد که حتی ریسک جنگ منطقه هم به آن اندازه آن بازار را سرخ نکرده بود.

منصوری افزود: بی‌تدبیری و تصمیمات نادرست ناگهانی مسوولان و تجربه‌های تلخ گذشته همچون مرداد سال ۹۹ و اردیبهشت ۱۴۰۲ بذر بی‌اعتمادی به بازار سرمایه را بین مردم پاشیده است‌. یک روز وزارت صمت، یک روز شورای رقابت، یک روز بخشنامه نرخ گاز و پالایشی‌ها و‌… اما از همه این قضایا سنگین‌تر برای اهالی بازار سرمایه و سهامداران، سکوت سازمان بورس است. در روزهایی که باید از حق و حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران دفاع می‌شد و در برابر دست بردن دولت در سود شرکت‌های بورسی اعتراض کند، تنها سکوت اختیار کرده است.

پیش بینی بورس؛ شاخص کل جبران می‌کند؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اول و آخر بازار سهام طبق روال همیشه راه خود را خواهد رفت، به طور مثال اگر شاخص کل بورس و نمودار قیمت دلار را در کنار هم قرار دهیم، همواره در بلندمدت همگرایی داشته‌اند و هرگاه واگرایی بین آنها به وجود آمده، یعنی قیمت دلار افزایش پیدا کرده و شاخص کل نزولی شده، خیلی زود در شاخص کل واگرایی به وجود آمده و آن را جبران کرده و خود را حداقل متناسب با رشد دلار رسانده است.

وی بیان کرد: بارزترین نمونه مشابه را اگر بخواهیم ذکر کنیم، پاییز سال ۱۴۰۱ در بحبوحه شرایط ملتهب اعتراضات و ریسک‌های اجتماعی و سیاسی کشور بود که دلار جهش قیمتی پیدا کرد. در ابتدا شاخص کل بورس وارد فاز ریزش شد، اما سپس و به سرعت خود را به آن رساند و بعضا بازدهی خوبی در برخی سهم‌ها عاید سهامداران کرد. در نتیجه می‌توان این پیش بینی بورس را داشت که این واگرایی چندان دوامی نداشته باشد و شاخص کل بورس نیز همانند سایر بازار‌ها روزهای سبزی در پیش داشته باشد. اگر بخواهیم از دید تکنیکالی به شاخص کل نگاهی بیندازیم حمایت روانی ۲۱۰۰ را در پیش دارد و سپس حمایت استاتیکی ۲۰۵۰ که با توجه به پارامتر‌های بنیادی و نرخ ارز این اعداد بسیار ارزنده تلقی می‌شوند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 405510
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

    1. کجا رفتند اون افرادی که معتقد بودند بورس وابسته به دلار هست؟!!!!! دلار پرواز کرده ولی بورس سقوط!!!!!!!
      چند روز دیگه که دلار حدود ۲۰۰_۳۰۰ تومان کاهش پیدا میکنه ، بورس هم قرمز و منفی میشه که کارشناسان می آیند و علت قرمز پوشی بورس را کاهش قیمت دلار اعلام می کنند!!!!!!
      نتیجه ، بورس فقط در زمانی که دلار کاهشی میشه با دلار چسبندگی پیدا میکنه و نه هنگام افزایش قیمت !!!!!

  1. دقیقاًدارندبرعکس شعارسال که مهار تورم ورشدتولیدنام گذاری شده بود عمل می کنندافزایش سودبانکی یعنی خارج کردن پولها ازبورس وکشاندن بانک هابه سمت بنگاه داری وتضعیف بورس یعنی مهار رشدوتولیدتورم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا