شرایط بورس طبیعی است!

رئیس سازمان بورس بر این باور است که شرایط بورس طبیعی و متاثر از فضای اقتصاد کلان است. دیدگاهی که البته چندان درست به نظر نمی رسد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در شرایطی که وضعیت بازار سهام در مدار منفی قرار گرفته است عمده تحلیل‌ها و گزارش های پیش بینی بورس حاکی از تسری وضعیت منفی اقتصاد کلان به بازار سرمایه است. این در حالی است که رییس سازمان بورس شرایط بورس را در تناسب با اقتصاد کلان طبیعی ارزیابی می‌کند.

به گفته مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، وضعیت فعلی بازار سهام با توجه به تصمیمات انجام شده در اقتصاد کلان کشور طبیعی است و بورس با توجه به کمبودهای موجود در سیستم بانکی و مالی تحت ‌فشار قرار دارد.

به گفته او در شرایطی قرار داریم که باید از آن عبور کنیم و امیدواریم این جابه‌جایی منابعی که در حال انجام شدن است منجر به افزایش کارایی شود، چون در غیر این صورت افزایش سود بانکی می‌تواند اثرات جانبی روی صنایع داشته باشد و هزینه تامین مالی را افزایش دهد.

رییس سازمان بورس در صحبت‌های اخیر خود اظهار امیدواری کرده بود که در کوتاه‌‌مدت بتوان اثرات این موضوع را مدیریت کرد. به گفته عشقی، در حال حاضر صندوق‌های حمایتی بازار و صندوق‌های بازار‌گردانی فعال هستند تا این اثرات را به حداقل میزان ممکن برسانند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد تصمیمات اخیر سازمان بورس و مجموعه دولت در رابطه با بازار سرمایه نتوانسته شرایط بازار سرمایه را تغییر دهد و بازار همچنان در مدارهای منفی سیر می‌کند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به ارزیابی و تحلیل اظهارات اخیر رییس سازمان بورس پرداخته است.

بورس فقط از منفی اقتصاد تبعیت می کند!

مریم محبی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در مورد اظهار نظر اخیر رییس سازمان بورس در این ارتباط که وضعیت فعلی بازار سرمایه در اقتصاد کلان کشور طبیعی است، باید گفت که وضعیت بازار سهام به طور میانگین طی سه‌، چهار سال گذشته در چارچوب اقتصاد کلان وضعیت مناسب و مطلوبی نبوده است. انتظار بر این است در شرایطی که در کشور شاهد تورم هستیم، حداقل به صورت میانگین به دلیل افزایش دارایی‌های شرکت‌ها رشد بازار سرمایه را نیز حداقل به میزان تورم شاهد باشیم. ولی عملا چنین روندی اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: در شرایط فعلی صرفا به نظر می‌رسد که بازار سهام از شرایط منفی اقتصاد کلان تبعیت می‌کند و باعث شده که دچار وضعیت فعلی شود. از این‌ رو نمی‌توان گفت که بازار سهام ایران در حال حاضر مسیر مطلوب و طبیعی را در اقتصاد کلان کشور طی می‌کند.

معضل نرخ بهره برای بورس

محبی تصریح کرد: در رابطه با بحث افزایش سود بانکی که می‌تواند اثرات جانبی روی صنایع داشته باشد و هزینه تامین مالی شرکت‌ها را افزایش دهد، به نظر من این موضوع درست است و افزایش هزینه تامین مالی شرکت‌ها به معنای افزایش هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های تامین سرمایه در گردش این شرکت‌ها است و می‌تواند در شرایطی که شاهد سیاست‌های انقباضی از طرف بانک مرکزی هستیم، شرایط را برای شرکت‌ها سخت‌تر کند. به درستی اشاره شده است که افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند اثرات منفی روی بازار سرمایه داشته باشد. سوال مهم این است چرا زمانی که در رابطه با امر به این مهمی در اقتصاد کشور تصمیمی اتخاذ می‌شود و نرخ بهره بانکی به صورت مستقیم بر بازار سرمایه و عملکرد شرکت‌های بورسی کشور که آینه تمام نمای اقتصاد کشور هستند، تاثیر‌گذار است، صاحب‌نظران بازار سرمایه نباید در این جلسات حضور داشته باشند و نباید هشدارهای‌شان مبنی بر اینکه این تصمیمات می‌تواند بازار کم‌رمق و کم‌جان سرمایه را تهدید کند به گوش تصمیم‌گیرندگان برسد؟ به عبارت ساده‌تر زمانی که قرار است در رابطه با نرخ بهره بانکی تصمیم‌گیری شود حتما مسوولان بازار سرمایه باید در این جلسات حضور فعال و حمایتگری از بازار سرمایه داشته باشند.

این کارشناس بورس عنوان کرد: در بخش دیگر اظهارات رییس سازمان بورس مبنی بر فعال بودن صندوق‌های حمایتی بازار و صندوق‌های بازارگردانی باید گفت که در چند روز گذشته در این رابطه جلسه‌ای در سازمان بورس برگزار شد که در آنجا به درستی و مشخصا اعلام شد که قوانین بازارگردان‌ها باید اصلاح شود. این به این معنی است که صندوق‌ها به صورت عام و نه به صورت خاص، آن اثربخشی لازم را در بازار سرمایه نداشته‌اند و فعالیت‌شان نتوانسته آن‌طور که باید در روند مطلوب و مثبت بازار سرمایه اثر‌گذار باشد، بنابراین به نظر می‌رسد فعالیت‌های این صندوق‌ها باید به صورت هدفمندتر و منسجم‌تر باشد و متمرکز روی بهبود عملکرد بازار باشد، هرچند که وجود صندوق‌های حمایتی و بازارگردان‌ها با توجه به اینکه مداخله مستقیم در روند بازار و تغییر میزان عرضه و تقاضا دارند، می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد. اساسا وجود صندوق‌ها می‌تواند منجر به وجود نیروهای غیر از عرضه و تقاضا شود و آثار غیر‌مطلوبی را بر بورس بگذارد، بنابراین هر چقدر عملکرد این صندوق‌ها مثبت باشد باز هم وجود‌شان می‌تواند برای بازار سرمایه نامطلوب ارزیابی شود. بازار باید آنقدر عمق پیدا کند و بالغ شود که نیاز به مداخله‌های حمایتی صندوق‌ها و بازارگردان نداشته باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 406751
لینک کوتاه :

۵ دیدگاه

  1. سلام وقتی که رئیس سازمان بی سواد و متوهم میلیارد ها تومان سرمایه مردم را به فنا داده و شرایط را طبیعی هم می داند و هر روز هم حقیقی ها تصمیم به ترک بورس می گیرند و بورس را بطور مستقیم و غیر مستقیم دولتی و شبه دولتی ساخته باید با افتخار به عموم مردم یک ب …..خ حواله کند اب ام تکان نخورد بهتر از این نمی شود …..شاهد بودیم که چگونه مردم برای سود ۳۰ درصدی اوراق لینکی هجوم آوردند موید عدم اطمینان و بخصوص به بازار سرمایه است نمیشد این هجم از منایع جذب بازار سرمایه شود هر مدید دیگری بود وادار به واکنش می کرد که بر سر بورس چه آمده که توان سود انداره تورم ندارد کاش بجای این افاضات حداقل استعفا می داد تا نفر بعدی اوج بحران را تشخیص دهد

    1. تنها چیزی که تو ایران طبیعی نیست همین بورسه تمام اقلام تولیدی شرکت‌ها سر به فلک کشیده در حالی که ۹۰ درصد سهامداران همین شرکت‌ها در زیان‌های سنگین هستند
      البته با خصولتی شدن بازار بورس ایران دوباره شاهد سال ۹۹ دیگر خواهیم بود

  2. اره، هیچ مسئولی در حاضر سهامدار نیست، پس طبیعتاً شرایط بورس طبیعیه، ثلث اصل پولم مونده از ۹۹ وارد بورس شدم ، زندگیم رو تباه کردید به عمد، تبلیغ دروغ کردید بورستون رو ، خیلی ظلمید، دار و ندارم پودر شد ، اره بدبختی مردم همیشه برا شما طبیعیه

  3. با سلام و صلوات بر حضرت محمد ص و صلوات بر آل حضرت محمد ص
    با تشکر از خبرگزاری صنعت
    من به شورای نگهبان تماس و مطالبه گری کردم گفتم صندلی مدیریت به کسانی دادید دست شأن در جیب مردم کردند و مجلس ،رئیس جمهور …تماشاچی شرایط سکوت کردند
    به عنوان یک فرد جامعه که مطالبه گر هستم ،آقایان بدانند التماس مردم برای رای انتخابات نکنید چون رضایتی و عملکردی مناسب ندیدیم و مردم رها و کنار گذاشتید
    امید به آینده از ما گرفتید. و سرمایه ملت گروگان گرفتید و ضرر هم رساندید و به خودتان مدال و تقدیر نامه هم بدهید شما دست ش از پشت بستید
    لطفا صدای ملت سانسور نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا