تورم و رکود نتیجه افزایش مالیات بر ارزش افزوده

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران توضیح داد: افزایش قیمت‌ها و تورمی که بر اثر افزایش مالیات بر ارزش افزوده رخ می‌دهد، بیشتر بر اقشار ضعیف جامعه فشار می‌آورد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به عقیده کارشناسان، در حال حاضر افرادی که درآمدهای بالایی دارند اما دولت به اطلاعات آنها دسترسی ندارد، به انحای مختلف از دادن مالیات طفره می‌روند. در عوض افرادی با درآمدهای معمولی مانند کارمندان و تولیدکنندگان خرد مالیات می‌پردازند.

به نظر می‌رسد، اصلاح ساختار مالیات گیری در کشور به نفع کلیت جامعه است. زیرا به اخذ مالیات از مودیان پردرآمد منجر می‌شود و این مبالغ در راستای توسعه کشور به کار انداخته می‌شود.

دولت سیزدهم افزایش درآمدهای مالیاتی کشور را با جدیت در دستور کار قرار داده است. در این راستا، مالیات ستانی از مودیان بزرگ و پردرآمد، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی غیرضرور و هوشمندسازی مالیات ستانی در دستور کار قرار دارد.

دولت قصد دارد از طریق اصلاح نظام مالیاتی کشور و افزایش درآمدهای مالیاتی اش، بستری برای فاصله گرفتن از نفت در بودجه و اتکا به درآمدهای مالیاتی به وجود بیاورد. این اقدام از سوی کارشناسان مورد تأیید قرار گرفته است.

تمامی کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که دولت در روند افزایش درآمدهای مالیاتی باید بر مقابله با فرار مالیاتی، کشف مودیان جدید و ساماندهی معافیت‌های غیرضرور متمرکز شود و از اعمال فشار بر مردم، حقوق بگیران و تولیدکنندگان بپرهیزد.

اگرچه کارشناسان و مسئولان در خصوص لزوم فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی در بودجه اتفاق نظر دارند و معتقدند دولت باید با روش‌های صحیح به افزایش درآمدهای مالیاتی اش اقدام کند. اما آنان معقتدند، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی رکودی و تورمی کشور به ضرر مردم است و تولید را متضرر می‌کند. نظرات علی اکبر نیکواقبال، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران را در خصوص این مسائل جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

مالیات بر ارزش افزوده به معنای گران شدن تمامی اجناس است

نیکواقبال در ارتباط با پیشنهاد دولت در زمینه افزایش مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: من با نظر آن دسته از کارشناسان که اعتقاد دارند این اقدام در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست و مشکلات بعدی به وجود می‌آورد، موافق هستم.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده به معنای گران شدن تمامی اجناسی است که مردم در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنند. بنابراین، این اقدام به معنای سخت تر شدن زندگی برای اقشار کم درآمد، کارمندان و کارگران است. در شرایط فعلی که با تورم روبرو هستیم، این پیشنهاد بسیار عجیب به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که پیشنهاددهندگان از شرایط اقتصادی کشور بی اطلاع هستند.

استاد اقتصاد بازنشسته دانشگاه تهران توضیح داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده قطعاً بهانه ای ایجاد می‌کند که تمامی اجناس گران شوند. اگرچه دولت اعلام کرده است که در کالاهای اساسی اضافه قیمت نخواهیم داشت، اما این امکان وجود ندارد و این اقدام اثرات خود را بر تورم خواهد گذاشت.

نیکواقبال گفت: معمولاً افزایش مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مالیاتی که از مصرف کننده نهایی اخذ می‌شود، در شرایطی اعمال می‌شود که وضعیت اقتصادی کشور خوب باشد و شاهد رونق اقتصادی باشیم. در شرایطی که رکود و تورم به صورت همزمان وجود دارد، چنین اقدامی مضر خواهد بود.

مردم تمایلی به پرداخت مالیات ندارند

وی ادامه داد: فلسفه دریافت مالیات این است که خدمات بهتری به مردم داده شود. اما متاسفانه تا الان شاهد چنین چیزی نبوده ایم و به همین دلیل مردم تمایلی به پرداخت مالیات ندارند. به ویژه مالیات‌هایی از نوع مالیات بر ارزش افزوده که بر مصرف کنندگان به صورت عمومی تحمیل می‌شود و تمام اقشار ضعیف و غنی را درگیر می‌کند، اثرات بالایی به لحاظ اعمال فشار بر اقشار ضعیف جامعه خواهد داشت.

استاد اقتصاد بازنشسته دانشگاه تهران توضیح داد: افزایش قیمت‌ها و تورمی که بر اثر افزایش مالیات بر ارزش افزوده رخ می‌دهد، بیشتر بر اقشار ضعیف جامعه فشار می‌آورد. زیرا اقشار مرفه به لحاظ مالی می‌توانند از عهده قیمت‌های بالاتر برآیند، اما اقشار کم درآمد دچار مشکل می‌شوند و منجر به کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد

وی تأکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم به معنای ضربه خوردن به تولید نیز است که در نهایت به دوره‌های رکود دامن می‌زند. تمامی این موارد از آثار افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است. اقتصاد یک مجموعه به هم پیوسته است و هر تغییری بر کل سیستم تأثیر می‌گذارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 407111
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا