چرا نباید به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود؟

در حالی که مسئولان دولتی بارها بر کاهش قیمت خودرو تاکید می‌کنند اما با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران و صنعت خودرو به نظر نمی‌رسد که قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار خودرو پس از روزهای طوفانی که در دی ماه تجربه کرد، حالا چند هفته ای است که شاهد ثبات و کاهش نسبی قیمت خودرو هستیم. هر چند که این کاهش قیمت‌ها به گونه ای نبوده که جهش قیمت‌ها را جبران کند. به عنوان مثال روند قیمت دو خودروی محبوب سایپا و ایران خودرو را بررسی می‌کنیم.

قیمت شاهین با ترمز جدید در ابتدای دی ماه در بازار آزاد حدود۵۹۰ میلیون تومان بود. اما در جهش قیمتی که ایجاد شد، قیمت این خودرو در روزهای ابتدایی بهمن ماه به مرز ۷۰۰ میلیون تومان هم رسید که حاکی از رشد ۱۱۰ میلیونی ( بیش از ۱۸ درصد) است. آخرین قیمت شاهین در بازار آزاد نیز در روزهای پایانی بهمن ماه در محدوده ۶۹۰ میلیون تومان قرار دارد تا این محصول سایپا در دو ماه ابتدایی زمستان افزایش قیمت ۱۰۰ میلیونی را ثبت کرده باشد.

قیمت تارا دنده‌ ای مدل V1 نیز در روزهایی ابتدایی دی ماه در محدوده ۶۷۵ میلیون تومان معامله می‌شد که این عدد با افزایش حدود ۱۴۰ میلیون تومانی ( ۲۱ درصد) به ۸۱۵ میلیون تومان در هفته ابتدایی بهمن ماه رسید. حالا قیمت تارا دنده‌ ای در بازار آزاد در محدوده ۸۰۰ میلیون تومان معامله می شود.

قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

هر چند که مسئولان بر این باورند که افزایش قیمت خودرو در زمستان هیجانی بوده و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد اما همانگونه که در گزارش‌ قبلی اشاره شد، بازار خودرو طی دو سال گذشته به سطحی از تعادل جدید رسیده که سناریو کاهش قیمت خودرو را دور از انتظار کرده است. ( برای مطالعه مشروح این گزارش کلیک کنید)

شرایط اقتصاد ایران و صنعت خودرو در سال‌های پس از خروج ترامپ منجر شده که بازار خودرو به سطح جدیدی از تعادل برسد. به طور مشخص افزایش قیمت دلار و همچنین کاهش عرضه خودرو (ناشی از کاهش تولید و ممنوعیت واردات خودرو) دو عاملی است که کاهش قیمت خودرو را عملا دور از انتظار کرده است. دو عاملی که این روزها نشانه‌ای از تعدیل را نشان نمی‌دهد.

قیمت دلار که طی چند هفته گذشته از سطح ۵۰ هزار تومانی با نوسان شدید به مرز ۶۰ هزار تومان رسید و حالا چند روزی است که در محدوده ۵۵ هزار تومان باقی مانده و به نظر نمی‌رسد شرایط برای کاهش بیش‌تر آن فراهم باشد. ( برای مطالعه تحلیل شرایط بازار ارز و پیش بینی قیمت دلار کلیک کنید)

واردات خودرو نیز با وجود وعده‌های متعدد در سال گذشته راه به جایی نبرده است. در حالی که قرار بود سطح واردات خودروی نو به ۱۰۰ هزار دستگاه سالانه برسد اما عملا تنها تعداد محدودی خودرو به کشور وارد شده‌است. در حقیقت واردات خودرو که قرار بود ابزاری برای تعدیل قیمت خودرو باشد، حالا به محلی برای رانت برای گروه‌ها و افراد مختلف بدل شده است ( گزارش رانت ویژه برای واردکنندگان خودرو را از اینجا بخوانید.) واردات خودروی دست دوم نیز که دورتر از همیشه به نظر می‌رسد.

در این شرایط به پیش بینی قیمت خودرو مبنی بر روند کاهشی چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

چرا واردات خودرو به بن بست رسید؟

معصومه پاشایی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در روزنامه جهان صنعت منتشر شد، به تحلیل بن بست شکل گرفته در واردات خودرو و احتمال افزایش قیمت خودرو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

مجلس در راستای حذف حباب بازار و انجام رسالت تقنینی خود تمام تلاشش را کرد تا قوانینی مصوب کند که به وسیله آنها حباب بازار شکسته شود. در همین رابطه نیز با تصویب قوانین مربوط به واردات خودروهای کارکرده و نو تا حدودی وظایفش را انجام داد تا با ورود این خودروها به کشور، عرضه‌وتقاضا در بازار خودرو به تعادل برسد.

متاسفانه ماه‌ها از تصویب این قوانین می‌گذرد و در این مسیر حتی یک وزیر هم جا‌به‌جا شده، اما هنوز واردات خودرو به‌درستی عملیاتی نشده است.

در این رابطه طی جلساتی که با دولتمردان داشتیم، آنها مباحث ارزی را مطرح می‌کنند و معتقدند ممکن است شرکت‌هایی که تعهدات ارز صادراتی دارند به سمتی بروند که به جای بازگشت ارز صادراتی خود اقدام به واردات خودرو کنند، بنابراین به نظر می‌رسد دولتمردان مسائل ارزی را اصلی‌ترین چالش واردات خودرو می‌دانند.

بر همین اساس پیشنهاد ما این است که متولیان دولتی از مردم بخواهند با بازگشایی یک حساب ارزی، پول نقدشان را تحویل بانک مرکزی دهند و از همان محل، خودروی مد‌نظر خود را بخرند و وارد کشور کنند. با این تفاسیر هنوز بانک مرکزی نسبت به تعیین‌تکلیف این پیشنهاد اقدامی نکرده و در بوروکراسی‌های خود مانده است.

البته وزارت صمت دائم در حال پیگیری این موضوع بوده و حتی به گفته مسوولان صمت، آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده و تحویل هیات دولت نیز داده‌اند، اما هنوز در این رابطه مصوبه‌ای از سوی دولت بیرون نیامده است.

بر اساس جلساتی که داشتیم مشخص شد مانع اصلی در این بخش بانک مرکزی است، زیرا مسوولان بانک مرکزی معتقدند که تعیین محل ارز امکان‌پذیر نیست.

به هر حال خواسته مردم و مجلس این است که واردات خودرو با سرعت بیشتری انجام شود و بانک مرکزی هرچه سریع‌تر این موضوع و چالش‌های مدنظر خود را تعیین‌تکلیف کند.

بانک مرکزی باید بداند که زمانه «نه» گفتن گذشته است و به جای گفتن صرفا «نه» باید راهکاری بیندیشد و با توسل به راهکارهای منطقی و اصولی نسبت به تسریع‌بخشی به واردات خودرو- چه نو و چه کارکرده- اقدام کند.

به اعتقاد بنده، اگر با شرایط فعلی جلو برویم نه‌تنها حباب بازار خودرو شکسته نخواهد شد، بلکه به دلیل نزدیک شدن به شب عید و به هم خوردن عرضه‌وتقاضا، احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار وجود دارد.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 408016
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا