یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

پیش بینی بورس؛ شرط صعود بازار سهام چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در شرایط کنونی مهم‌ترین متغییر برای پیش بینی بورس، روند قیمت دلار آزاد و نیما خواهد بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در هفته‌های گذشته وعده‌ها و برخی اقدامات از سوی سیاستگذار مطرح و انجام شد، اما آن‌طور که انتظار می‌رفت اثری روی کلیت بازار سرمایه نگذاشت و همچنان گزارش‌های پیش بینی بورس چندان امیدوارکننده نیست.

در شرایط فعلی بازار کارشناسان معتقدند که فروشندگان دست به ماشه، عمل خواهند کرد. در حال حاضر کارشناسان دو ریسک اصلی بازار سهام تا پایان سال را سیاست‌ها و تصمیم‌گیری بانک مرکزی در رابطه با انتشار مجدد گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی و همچنین عدم اجازه حرکت به دلار نیمایی برشمردند.

با وجود اینکه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در هفته گذشته اعلام کرده بود که عرضه این اوراق تمدید و تکرار نخواهد شد، روز سه‌شنبه بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای بر ادامه استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی ازجمله اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه‎گذاری برای طرح‌‎های دارای بازدهی بالا و پیشران کشور تاکید کرد.

آتش‌بازی نرخ بهره در بازار سهام

هلن عصمت‌پناه مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: موضوع انتشار اوراق گواهی سپرده طبق ابلاغیه بانک مرکزی در این خصوص که بانک‌ها می‌توانند به هدف تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا، اقدام به انتشار این اوراق با سود سالانه ۳۰ درصدی و نرخ شکست ۱۲ درصد کنند، در بورس بی‌رمق آشوب مجددی به راه انداخت. این خبر در راستای کنترل قیمت دلار و تورم از طرف سیاستگذار شاید بتواند به صورت کوتاه‌مدت به سرمایه در گردش شرکت‌ها کمک کند و استفاده از این گواهی به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی بر جذابیت سرمایه‌گذاری بیفزاید.

وی تاکید کرد اما فی‌الواقع ارتباطی با بنیاد بازار ندارد که اینچنین خبر انتشار آن وقفه در بازار ایجاد می‌کند و فقط به ترس مدیران کسب‌وکار درخصوص ایجاد نرخ بازده در جهت ثروت مالکین به نرخ بالاتر از ۳۰ درصد و تضعیف قدرت تصمیم‌گیری نهادهای مالی یا کسب‌وکارها درخصوص  سرمایه‌گذاری، تامین مالی و خلل در فرآیند تجاری کسب‌وکارها و… منجر می‌شود. در شرایط تورمی، برای عدم نگهداری ریال توسط سرمایه‌گذار، استقبال از بازار دلار و طلا و مسکوکات جذاب‌تر می‌شود و با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال این تقاضا تشدید می‌شود، جهت کنترل نوسانات، سیاستگذار با کنترل نرخ ارز موضوع افزایش نرخ سود اوراق گواهی سپرده را تا ۳۰ درصد با نرخ شکست ۱۲ درصد مجدد مطرح کرد.

دولت تمایلی به حمایت از بورس ندارد

این‌طور که به نظر می‌آید سیاستگذار تمایلی به حمایت از بورس ندارد. سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که هرچند اخبار گواهی‌ها فرآیند تضعیف ایجاد کند، درخصوص صندوق‌ها باید بدانیم که در صورت برداشت پول سود‌ها روزشمار است، اما درخصوص گواهی سپرده‌ها سود سالانه ۳۰ درصد و در صورت برداشت پول سود ۱۲ درصد خواهد بود.

پیش بینی بورس؛ شرط صعود بازار سهام چیست؟

این تحلیلگر مالی در خصوص پیش بینی بورس تصریح کرد: همان‌طور که می‌بینیم در بازار سهام هیجانی و بی‌رمق که بی‌اعتمادی در آن دامن زده با این اتفاقات، دیگر موارد مثبت بنیادی همچون افزایش سرمایه‌های پرپتانسیل در بسیاری از نمادها توسط سرمایه‌گذار دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: بازار سرمایه همان‌طور که بارها عرض کردم برای یک حرکت اساسی رو به رشد منتظر رفتار دلار آزاد و نیما است و تا زمانی که این متغیر سیستماتیک روند تثبیت خود را حفظ کند، بازار سرمایه در شرایط متعادل به سر خواهد برد، اما این نمای کلی بازار و روند آن است، بماند که در این میان تک‌سهم‌هایی به صورت کوتاه‌مدت تا میان‌مدت با کمک پول‌های بزرگ روند مثبت رو به رشد خواهند داشت.

پیش بینی بورس تا پایان سال

عصمت‌پناه افزود: یادآور می‌شوم که با نزدیک شدن به پایان سال و بررسی کوارتر چهارم عملکرد، وضعیت و جریان نقد شرکت‌ها با توجه به پیشینه گزارش‌های پاییز و گزارش‌های عملکرد ماهانه، تحلیل‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها می‌توانیم مجامع خوب و تقسیم سودهای جذابی با توجه به پیش‌بینی سال مالی‌ها داشته باشیم. لذا در این شرایط بازار سهام که این نمادها در کف قیمتی خود قرار دارند موقعیت خرید را برای تحلیلگران بنیادی به هدف ماندن با سهم تا شرکت در مجامع فراهم خواهد کرد، لذا جریان نقدینگی در بازار تا پایان سال بهبود خواهد داشت. در خصوص پیش‌بینی بورس در هفته جاری نیز می‌توان گفت بازار متعادلی را به همراه روند مثبت برخی تک‌سهم‌ها و توجه به صندوق‌ها شاهد باشیم. اخبار هفته را باید پیگیری کرد، مخصوصا درخصوص تصویب انتشار مجدد گواهی سپرده‌ها.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 408938
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا