مثبت ولی کم‌حجم؛

پیش بینی بورس؛ نزول بازار سهام به پایان رسید؟

هر چند بازار سهام در چند روز گذشته روند مثبتی داشته اما آنگونه که کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس اعلام می‌کنند، نمی‌توان این موضوع را بر برگشت بازار قلمداد کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس بعد از منفی‌های پیایی در دو، سه روز اخیر با روند معکوسی مواجه و وارد لاین مثبت شد. اما با مرور گزارش‌های پیش بینی بورس متوجه می‌شویم که این مثبت‌ها هنوز ناظران و کارشناسان را قانع نکرده و گزاره برگشت بازار مورد توافق قرار نگرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا بازار در شرایط رکودی سابق و ارزش پایین معاملات به سیاق هفته‌های اخیر مواجه است.

به نظر می‌رسد تا زمانی که نگاه سیاستگذار به ریزابزارها برای تغییر روندها است نباید انتظاری از شیفت بازار به سمت مثبت طولانی‌مدت را داشته باشیم. ارزش معاملات همچنان در سطوح پایینی قرار دارد که نااطمینانی خریداران را منعکس می‌کند.

کلید صعود بورس در بانک مرکزی است

 آنچه می‌تواند در حال حاضر بازار سهام را در روند تازه خود حمایت کند، دو تصمیم مهمی است که اختیار آن در دست اهالی ساختمان شیشه‌ای میرداماد و در راس آنها رییس بانک مرکزی است. ابتدا تصمیم در ارتباط با نرخ ارز نیما و کاهش فاصله چشمگیر آن با دلار آزاد و در گام بعدی به صدا درآوردن سوت پایان ماجرای گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی، دو اقدامی است که تاثیر مثبتی بر بورس خواهد گذاشت.

کارشناسان انتظار دارند فضای تعادلی حاکم بر معاملات ادامه یابد. در صورتی که سیگنال مثبتی از سمت بانک مرکزی به بورس تهران مخابره شود، پایدار شدن روند تازه بازار، دور از انتظار نیست.

بازار سهام برگشته است؟

پیام الیاس‌کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد:‌ واقعیت این است این موضوع که بگوییم بازار برگشته است یا خیر، جای بحث دارد. نمی‌دانیم که دقیقا برای بازار چه اتفاقی افتاده و آیا برگشته است یا خیر، ولی بازار روی حدود ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد با توجه به اینکه یک کف حمایتی داشت، برگشتی را انجام داده، اما برگشت چندان قوی نبوده است.

 او ادامه داد: در این باره باید چند نکته را ذکر کنیم. نکته اول اینکه اگر ارزش معاملات را نگاه کنیم می‌بینیم که این ارزش هیچ تغییری با هفته قبل نکرده و هیچ اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است. اگر بخواهیم در مورد تعداد نمادهای مثبت و منفی صحبت کنیم مشاهده می‌کنیم که در این مدت باز هم اتفاق مثبتی نیفتاده، بلکه صرفا یک کف‌بندی در بازار به دلیل حمایت ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد انجام شده است و با ریزابزارهای بازار مثل بازارگردانی بازی می‌شود.

حذف بازارگردان ها به چه معنی است؟

وی ادامه داد: اینکه بازارگردانی را متوقف می‌کنیم معنی‌اش این است که آن را می‌بندیم و این سینگال را می‌دهیم که اگر بازار مقداری مثبت شود، بازارگردانی مجدد باز می‌شود تا بازار دقیقا از آنجا ریزش کند؛ معنی این کار دقیقا این است.

الیاس‌کردی عنوان کرد: وقتی می‌بینیم کاری مثل بازارگردانی به درد بازار ما نمی‌خورد و در روزهای منفی و مثبت عملکردی ندارد، چرا آن را به کلی حذف نمی‌کنیم و به دنبال اصلاح آن می‌رویم؟ آن هم با شرایط فعلی بازار سرمایه.

پیش بینی بورس؛ بازار در چه شرایطی باز می‌گردد؟

این کارشناس بورس تصریح کرد: با دست زدن به فاکتورهای بازار و ریز‌ابزارها کاری از پیش نمی‌بریم. مشکل بازار ما نبودن تقاضا است و نبودن تقاضا هم دلیل دارد. وقتی نرخ بهره ۳۰ درصد شده، مشخص است که تقاضایی روی بازار وارد نمی‌شود. وقتی دولت به صنایع نگاه می‌کند تا فاکتورهایی را تغییر دهد و پولی را بالا ببرد و با پالایشی‌ها و مالیات‌ها بازی می‌کند، مشخص است که کسی سمت بازار نمی‌آید. پول‌های بزرگ هم دلایل خودشان را دارند که وارد بازار نمی‌شوند.

وی ادامه داد: آنها می‌گویند وقتی در مورد صنایع پتروشیمی و پالایشی این اتفاقات افتاد، از کجا معلوم که در صنعت دامداری یا صنعت غذایی یا لاستیک و کاشی و سرامیک این اتفاقات تکرار نشود؟ واقعیت این است که فضا به سمتی می‌رود که دولت به جای اینکه کار درست را انجام دهد و از بازار سرمایه به عنوان فروش سهام استفاده کرده و تامین مالی کند مستقیما به سمت صنایع می‌رود و با تغییر نرخ‌ها و مصوبات و مالیات‌ها دستکاری انجام می‌دهد.

 او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: به نظرم تا ۱۵ اسفند تکلیف دلار مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد دلار تا زیر ۶۰ هزار تومان تا پایان سال بسته شود. دلار زیر ۶۰ هزار تومان اتفاق ویژه‌ای برای بازار سهام نیست و انتظارات به سال جدید موکول می‌شود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 409710
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا