محمود خاقانی در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح کرد؛

از خودروی برقی تا تخصیص سهمیه به کد ملی؛ چاره ناترازی بنزین چیست؟

در حالی که این روزها ناترازی بنزین بازهم به اوج خود رسیده که یک کارشناس انرژی بر این باور است که با توجه به سیاست‌هایی موجود شرایط نه تنها بهبود پیدا نمی‌کند بلکه بر ابعاد آن افزوده خواهد شد.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز؛ این روزها دوباره افزایش شدید مصرف بنزین به تیتر یک خبرگزاری‌ها تبدیل شده‌است؛ ۱۳۲ میلیون متر‌مکعب، آمار تازه از مصرف روزانه بنزین در کشور است که جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده است. رقمی که نگرانی‌ها از افزایش مصرف طی روزهای آینده و آغاز فصل سفرهای نوروزی را بیشتر می‌کند و متقابلا دولت باید برای تامین بنزین اقدام به واردات کند.

در این میان راهکارهای متفاوتی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود؛ اختصاص بنزین به کد ملی و افزایش قیمت بنزین را می‌توان پرتکرارترین راهکارهایی دانست که برای معضل ناترازی بنزین ارائه شده است.

محمود خاقانی در گفتگو با جهان صنعت نیوز ضمن تاکید بر اینکه مسئله فراتر از بنزین است و کشور با چالش ناترازی انرژی روبرو است،‌ معتقد است که خودروهای بی کیفیت داخلی و عدم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی دو عامل اصلی در ایجاد این شرایط است. خاقانی بر این باور است که راهکارهایی همانند واردات خودروهای برقی نه تنها به بهبود شرایط نمی‌انجامد بلکه ابعاد ناترازی انرژی را بیش‌تر خواهد کرد.

محمود خاقانی در ابتدا بیان کرد: در رسانه‌ها برخی اظهارنظر کرده‌اند که به هر کد ملی بنزین اختصاص بدهیم. برخی هم معتقد به ادامه روش فعلی هستند و باطبع نظرشان این است که به ماشین‌های موجود سهمیه بنزین در نظر بگیریم تا بتوان اینطور گفت که در کلافی سردرگم گیر کرده ایم. یعنی نه تنها ناترازی بنزین داریم، بلکه با ناترازی انرژی مواجهیم.

مجلس هفتم آغازگر تثبیت قیمت بنزین

مدیرکل پیشین وزارت نفت در ادامه گفت: آن چیزی که کارشناسان به کرات یادآوری کرده‌اند، این است که این مشکل را مجلس هفتم به وجود آورده است. در واقع نمایندگان وقت اجازه ندادند برنامه چهارم اجرا شود و با طرحی به عنوان «تثبیت قیمت‌ها» قیمت بنزین را در لیتری ۸۰ تومان ثابت نگه داشت و آقای حداد عادل هم در آن دوره مجلس رییس بودند، این را عیدی به مردم دانست. ما در شرایطی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم که بعد از مجلس هفتم، مجالس دیگر هم نه تنها نتوانستند مساله را حل کنند، بلکه به مشکل دامن زدند تا گرفتاری‌های مردم تشدید شود.

خودروی برقی راهکار ناترازی بنزین است؟

او افزود: ماندگاری ناترازی بنزین به این دلیل است که تمرکز را بر تولید خودروهای نامرغوب و پرمصرف گذاشته‌ایم تا دست مافیا همچنان در گلوی اقتصاد باشد. همچنین مافیا‌های دیگری که اخیرا سربلند کرده و می‌گویند، باید خودروهای برقی و دوگانه سوز برقی_بنزینی وارد کنیم. اما باید توجه داشت که برای استفاده از این خودروها، باید برق هم تولید کنیم. یعنی مازوت بسوزانیم و اگر در برق هم کم آوردیم، دوباره به سمت تولید بنزین برویم و همینطوری به دور خودمان بچرخیم!

حمل و نقل عمومی،‌حلقه مفقوده سیاستگذاری

این کارشناس انرژی تصریح کرد: بهترین راه حل برای دولت سیزدهم این است که به جای اختصاص ۴۵۰ ملیون دلار برای واردات خودرو، این مبلغ را برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی درون برون شهری و همچنین مسیر ریلی اختصاص دهد. باید گفت، این موضوع امری حیاتی است تا از این طریق مصرف بزنین کاهشی شود. سال‌ها قبل کشور مکزیک با مشکل آلودگی هوا روبرو شد که زندگی را برای مردم دشوار کرد. دولت مکزیک برای حل مساله با تزریق بودجه، حمل و نقل عمومی را توسعه داد و حمل و نقل شخصی را محدود کرد تا در نتیجه شهر مهم و بزرگ مکزیکوسیتی که یکی از آلوده‌ترین شهر‌ها به شمار می‌رفت، الان وضعیت مطلوبی را به لحاظ آب و هوا داشته باشد.

ناترازی انرژی با برنامه هفتم تشدید می‌شود

وی ادامه داد: اما به نظر نمی‌رسد، دولت سیزدهم به فکر اجرایی کردن این تصمیم باشند. همچنین از مجلس آتی هم مثل مجلس یازدهم نمی‌توانیم توقع تیزبینی برای رفع مشکلات داشته باشیم. یعنی بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۳ و همچنین برنامه هفتمی که تصویب کرده اند، نشان از بحران سازی در صنعت انرژی کشور دارد.

وی توضیح داد:مشکل اصلی اینجاست که تصمیم گیران و دست اندکاران دولتی و ارگان‌های دیگر برنامه و هدفی برای رفع تحریم‌ها ندارند. در واقع دیپلماسی میدانی همچنان فعال است و همچنان علاقه‌ای به پذیرش اف‌ای تی اف نشان نمی‌دهند و همچنین حساب خرد و کلان کشورمان خیلی شفاف نیست. همچنین قوه قضاییه، اعلام کرده است که پول‌هایی که بابک زنجانی از بیت المال به سرقت برده بود، به کشور برگشته است، اما لازم ندیده اند به مردم توضیح بدهد که این پول‌ها چقدر بود و چطور به خزانه برگشت! ما در حالی که در مسائل اقتصادی کشور از ناترازی می‌گوییم، این رفتار‌ها نااطمینانی و نا اعتمادی را در افکار عمومی زیاد می‌کند. با این توضیح که اگر جامعه به مسئولین اعتماد نداشته باشند، گرهی از گره‌های ما باز نخواهد شد.

خاقانی در پایان گفت: ناترازی در بنزین و انرژی‌های دیگر در حالی خسارت زا است که سهم عدم مدیریت صحیح و اصرار بر نادیده گرفتن واقعیت‌های داخلی از عواملی بیرونی ای، چون تحریم و … بیشتر است.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 410844
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا