یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

پیش بینی بورس امیدوارکننده نیست

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با شرایط موجود در کوتاه‌مدت نمی‌توان چشم‌انداز خوبی برای پیش بینی بورس متصور بود.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ بازار سهام در مسیر ناهمواری قرار گرفته است. آنطور که تحلیل کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس نشان می‌دهد این مسیر ناهموار دست‌کم در آینده نزدیک هم ادامه خواهد داشت، چرا‌که متغیرها و شاخص‌های اصلی بازار همگی این گزاره را تایید می‌کنند.

عمده نااطمینانی‌ها در سال جاری سبب خروج پول‌های حقیقی و تثبیت ارزش معاملات در محدوده ۴ هزار میلیارد تومان و حتی پایین‌تر شد. حالا به نظر می‌رسد بازگرداندن نظر مثبت سهامداران به بورس برای سال آتی بسیار دشوار باشد و از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی بازی را باخته باشد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک تحلیلگر مالی به بررسی روندهای منفی بورس در گذشته و پیش بینی بورس در آینده نزدیک پرداخت.

چرا مسیر بورس ناهموار شد؟

آیسان علیزاده کارشناس و تحلیلگر مالی در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: بازار سهام طی ماه‌های گذشته با اتفاقات و مسائل عدیده‌ای مواجه بود. روند بورس تا نیمه اول اردیبهشت ماه وضعیت به نسبت خوبی را سپری می‌کرد و پس آن مسیر ناهموار شد‌.

وی ادامه داد: تداوم قیمت‌گذاری دستوری‌، تنش‌های منطقه‌، اخبار ضدونقیض و اخیرا سیاستگذاری‌های بانک مرکزی در جهت چرخش منابع به سمت بازار پول از تاثیر‌گذارترین وضعیت این روز‌های بازار سرمایه هستند.

او افزود: مطابق آمار‌ها از نیمه اردیبهشت‌ماه بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان خروج پول حقیقی در بازار سهام ثبت شده است و ارزش معاملات در بسیاری از روزها به سختی به مرز ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسید که نشان‌دهنده دلسرد شدن سهامداران و خروج نقدینگی از بورس بوده است.

فصل بانک مرکزی در بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اما سه ماهه آخر سال را می‌توان فصل بانک مرکزی از جهت تصمیمات خلق‌الساعه دانست‌. در هفتم دی‌ماه‌، قانونی توسط این نهاد منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت‌هایی که تعهد ارزی دارند، ملزم به عرضه شمش طلای خود در مرکز مبادله هستند و صرفا با این عرضه رفع تعهد خواهند شد. این تصمیم منجر به التهاب بازار‌های موازی مانند طلا شد‌، چرا‌که دلار به عنوان یکی از متغیر‌های تعیین‌کننده قیمت شمش در فضایی خارج از مکانیزم عرضه و تقاضا و توسط بانک‌ مرکزی تعیین و از طرفی به دلیل عدم جذابیت برای صادرکننده و در نهایت چشم‌انداز کاهش عرضه موجب رشد قیمت دلار در بازار شد.

وی گفت: در ادامه تمامی بانک‌هایی که تاکنون در ازای دریافت سکه اقدام به صدور گواهی سپرده می‌پرداختند و تمامی مجوز‌های لازم را داشتند، منع شده و تاکنون نیز گواهی سپرده از سوی بورس کالا منتشر نشده است و حراج سکه و طلا توسط بانک مرکزی در قالب سکه‌های ربع‌، نیم و تمام انجام خواهد شد‌‌. این اقدامات بر خلاف آنچه مطرح شد منجر به شکل گرفتن حباب قیمتی، فاصله گرفتن قیمت یونیت‌های صندوق‌های مبتنی بر طلا با خالص ارزش دارایی خود‌، به جهت محدودیت در صدور یونیت‌های جدید و افزایش مارکت کپ آنها نیز شد .

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در بازار مبادله بر خلاف رسالتی که در ابتدا انگیزه انتشار آن را مطرح کردند، کشف نرخی وجود ندارد و نرخ دلاری که شمش‌ها را در بازار عرضه می‌کند پیرو نرخ بازار آزاد و حتی بیشتر از آن است که به افزایش انتظارات تورمی دامن می‌زد، اما در ادامه تصمیمات سریالی‌، بانک مرکزی بدون هیچ پیش‌فرضی از گواهی خاص سپرده با نرخ ۳۰ درصد رونمایی کرد که عملا کلیت بازار را دچار چالش کرده است.

سایه سنگین نرخ بهره بر سر بورس

وی ادامه داد: نرخ بهره بدون ریسک در این محدوده‌، جذابیت سرمایه‌گذاری را به سبب نرخ بازدهی بیشتر کاهش می‌دهد. این در حالی است که در ابعاد جهانی ماه‌ها و بعضا سال‌ها تغییر موضع سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی و کاهش نرخ بهره به طول انجامیده و به موازات شرایط و شاخص‌های اقتصادی تصمیمات اتخاذ شدند‌. حتی در دوره خاموشی فدرال‌رزرو آمریکا که سیاست آن محدود کردن مصاحبه اعضا و کارکنان کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو به صورت عمومی است‌، مقامات سخنرانی‌های مهمی را درست قبل از شروع دوره برنامه‌ریزی می‌کنند تا شرکت‌کنندگان بازار را در مورد جلسه پیش‌رو راهنمایی کنند‌. به‌طور کلی فدرال‌رزرو علاقه‌ای به غافلگیر کردن بازار‌ها ندارد.

پیش بینی بورس ؛ چشم انداز امیدوارکننده ای وجود ندارد

او افزود: اقدامات بانک مرکزی باعث افزایش نرخ تسهیلات‌، گران شدن هزینه پول و در ادامه کاهش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد، سرمایه‌گذاری توجیه نخواهد داشت و بنگاه‌ها جهت جذب منابع باید نرخ به مراتب بالاتری را محقق کنند. در چرخه تولید نیز تامین مالی از سیستم بانکی دچار مشکل می‌شود و مجدد افزایش انتظارات تورمی را به دنبال خواهد داشت‌. با شرایط موجود در کوتاه‌مدت نمی‌توان چشم‌انداز خوبی برای پیش بینی بورس متصور بود و امید است با اصلاح قوانین و زیرساخت‌ها‌، توجه به ابزار‌های نوین مالی و فعالیت بیشتر مدیران بازار در جهت حفظ منافع سرمایه‌گذار شاهد رونق گرفتن و اعتماد مجدد به این بازار باشیم.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 411625
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. با سلام پس میتوان نتیجه گرفت که اگر بورس سبز هم میشود در حقیقت مدیون قیمت گذاری دستوریست و سهامداران زخم خورده چاره ایی جز نوسانگیری ندارند در واقع با فروش و عرضه سهام خود فقط مالیات نقل و انتقال و کارمزد کارگزاری میتواند رشد خوبی داشته باشد.به نظرم دیگه ممیتوانیم بگوییم بازارهای سرمایه زیر بنای اقتصادی کشور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا