یک کارشناس اقتصادی پاسخ داد؛

تعرفه گذاری پلکانی، مصرف گاز را بهینه می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی توضیح داد: یارانه انرژی باید به مصارف درون الگوی بهینه تعلق بگیرد و دولت وظیفه ندارد برای مصارف غیرمتعارف یارانه بپردازد. در تعرفه گذاری پلگانی گاز به درستی مصرف درون الگو دارای یارانه انرژی خواهد بود و مصارف غیرضرور مشمول یارانه نمی شوند

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز؛ گاز به عنوان یک حامل انرژی در کشور ما به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. به نحوی که با وجود تولید بسیار بالا در برخی از ماه های سال با کمبود مواجه می شویم و برای رفع نیازهای معمول تجاری، صنعتی و خانگی کشور به مشکل می خوریم.

از آنجائیکه اولویت با تأمین گاز بخش خانگی است، در ماه های سرد سال گاز صنایع قطع می شود که عدم النفع بالایی برای کشور دارد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تعرفه گذاری پلکانی به نحوی که پرمصرف ها و مرفهین بهای واقعی گاز خود را بپردازند و مشترکانی که در محدوده الگو از گاز استفاده می کنند، از یارانه بهره مند شوند، بسیار مفید خواهد بود.

تجربه جهانی موفق تعرفه گذاری پلکانی

به زعم بسیاری از کارشناسان، این روش تعرفه گذاری در اقصی نقاط دنیا مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی اش ثابت شده است. به ویژه کشورهای حوزه اسکاندیناوی موفقیت های چشمگیری بر اثر استفاده از روش تعرفه گذاری پلکانی برای کنترل مصرف کسب کرده اند.

با توجه به مصارف بالای گاز در بخش خانگی در کشورمان، نیاز است به سمت بهینه سازی مصرف گام برداریم و سیاست هایی همچون تعرفه گذاری پلکانی را در راستای کنترل مصرف اجرا کنیم.

به گفته شرکت ملی گاز، تعرفه گذاری پلکانی باعث کاهش چند میلیون متر مکعبی روزانه گاز در کشور شده که قابل توجه است. نظرات حسین محمودی اصل را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

دستاورد اصلی تعرفه گذاری پلکانی در میان مدت و بلندمدت مشخص می شود

محمودی اصل در ارتباط با این موضوع که توانسته ایم با اعمال تعرفه گذاری پلکانی گاز در بخش خانگی روزانه چند میلیون متر مکعب کاهش مصرف داشته باشیم، تصریح کرد: قطعاً تعرفه گذاری پلکانی در مدیریت مصرف اثرگذار است. این دستاورد نسبی خوبی به شمار می رود. اما باید بدانیم که دستاورد اصلی تعرفه گذاری پلکانی در میان مدت و بلندمدت مشخص می شود.

وی ادامه داد: تعرفه گذاری پلکانی گاز یک روش معقول به شمار می رود و به لحاظ بهینه سازی مصرف برایمان اهمیت دارد. از سوی دیگر، پرمصرف ها که اغلب جزو طبقات مرفه جامعه هستند، باید هزینه گاز مصرفی خود را به صورت واقعی پرداخت کنند.

نمی توانیم هزینه گاز مشترکان پرمصرف را از جیب ملت بپردازیم

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: یارانه انرژی باید به مصارف درون الگوی بهینه تعلق بگیرد و دولت وظیفه ندارد برای مصارف غیرمتعارف یارانه بپردازد. در تعرفه گذاری پلگانی گاز به درستی مصرف درون الگو دارای یارانه انرژی خواهد بود و مصارف غیرضرور مشمول یارانه نمی شوند.

محمودی اصل گفت: نمی توانیم هزینه گاز مصرفی مشترکان پرمصرف و مرفه را از جیب ملت و بیت المال بپردازیم. کسانی که می خواهند بیشتر از حد متعارف گاز استفاده می کنند، باید هزینه آن را بپردازند. این یک روش معقول برای مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که پرمصرف ها اغلب صاحبان تولید هستند. بنابراین، امکان دارد این اقشار اضافه پرداختی گاز خود را به اقشار پایین تر منتقل کنند. باید از این کار جلوگیری کنیم. لازم است چاره اندیشی ای داشته باشیم و با تشدید نظارت ها اجازه ندهیم که طبقات مرفه اضافه پرداختی گاز خود را به اقشار ضعیف منتقل کنند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: گاز ارزش صادراتی بالایی دارد. همچنین می توانیم به گاز ارزش افزوده اضافه کنیم و آن را با قیمت های بالا صادرات کنیم یا در داخل کشور مورد استفاده قرار دهیم و از واردات جلوگیری کنیم. تمامی این روندها به معنی منفعت برای کشور است. بنابراین، نیاز است به سمت بهینه سازی مصرف گاز حرکت کنیم و با جدیت این موضوع را در دستور کار داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه تعرفه گذاری پلکانی گاز می تواند نتایج خوبی به لحاظ کنترل مصرف در بخش خانگی برایمان داشته باشد، اما نباید از دیگر روش ها برای مدیریت مصرف غافل شویم. به طور مثال، بهینه سازی وسایل گاز سوز باید در دستور کار باشد. همچنین فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از حامل های انرژی را هم نباید فراموش کنیم.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 411652
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا