پولبک به کف قیمتی جدید؛

قیمت دلار آرام گرفت؟

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز؛ تحولات بازار ارزی ایران به رغم چندلایه بودن، از قواعد تکرارپذیری برخوردار است که تقریبا در تمامی بزنگاه‌ها، تکراری بودن این چرخه را به اثبات می‌رسد.

به عنوان مثال کاهش عرضه دلار به مناسبت فرارسیدن سال نوی چینی (به این علت که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است)، باعث افزایش قیمت دلار در مدت حدودی دو هفته خواهد شد و دوباره قیمت دلار به یک کف قیمتی جدید اما نسبتا باثبات بازخواهد گشت.

به عنوان نمونه دیگر، می‌توان چنین دریافت که با فرا رسیدن مناسبت‌های ملی و بین‌المللی مانند نوروز، کریسمس و اربعین، تقاضا برای ارز مسافرتی افزایش خواهد یافت و این فشار به بازار تحمیل شده و کف و سقف قیمتی جدیدی پدیدار خواهد شد.

پولبک افغانستانی برای نرخ دلار

تحولات میدانی سیاسی در عراق و افغانستان نیز باعث شکل گیری نوسان در بازار ارز ایران خواهد شد، زیرا دو کانال تامین ارزی سلیمانیه و هرات، به عنوان اصلی‌ترین کانال‌های قیمتی تزریق دلار نقد و حواله برای بازارهای داخلی ایران عمل می‌کنند.

تعطیلی بازار هرات به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، باعث شد که تحولات مبادلاتی در این بازار با تعطیلی روبه‌رو شود و دلار با کاهش قیمت در تهران روبه‌رو شود و تا کف قیمتی جدید ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان فرو بریزد.

 در همین راستا برخی از تحلیلگران، کف قیمتی پایین‌تری نیز برای قیمت دلار متصور هستند و مدعی‌اند که قیمت دلار تا کف ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان نیز امکان پولبک زدن دارد. دلار هرات در بازار تهران با کف حمایتی ۵۸ هزار و ۲۰۰ آغاز به کار کرد که نشان‌دهنده کانال جدید سقف و کف قیمتی برای این اسکناس سبز آمریکایی در روزهای آینده -صرف‌نظر از شوک‌های احتمالی سیاسی- خواهد بود.

درهم نیز که از دیگر تعیین‌کنندگان وضعیت تقاضای دلار در بازارهای داخلی ایران است (به علت قرار گرفتن امارات در جایگاه شریک تجاری دوم ایران)، از کف حمایتی ۱۶ هزار تومانی در بازار آغاز شد و به محدوده ۱۶ هزار و ۱۵۰ تومان رسید که نشان‌دهنده کف و سقف این اسکناس قدرتمند عربی در روزهای باقیمانده از سال جاری در بازار تهران خواهد بود.

رودست ارزی بانک مرکزی به سفته‌بازان

تزریق و تامین ارز مسافرتی با شرایط کانالیزه شده و محدود در شرایطی که فقط متقاضیان توانایی استفاده از آن در پشت گیت فرودگاه را دارند، باعث شد تا به نام تقاضای ارزی برای سفر، سرریز تقاضای سفته‌بازانه در بازار فروکش کند و به علت دور بودن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی از بازارهای مرکز شهر و هزینه‌های بالای استقرار دلال‌های تمام وقت در این محل، سود این سودا، به رغم رانتی بودن ماهیت این اقدام، توجهات چندانی را به خود جلب نکرد.

به نظر می‌رسد که همگام با تاثیرگذاری اوراق ویژه ۳۰ درصدی همراه با گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰ درصدی از سویی و حراج سکه و ربع سکه و شمش طلا توسط دولت از سوی دیگر، باعث شود تا هم قیمت‌های حاشیه‌ای بازار به متن سیاست‌های دولتی بیاید، هم تقاضاهای سوداگرایانه موفق به ایجاد حباب‌های بزرگ در نرخ ارز نشوند.

واضح است که دولت در زمینه تزریق ربع سکه و شمش طلا به بازار، به یک قمار دست یازیده بود، اما ظاهرا این قمار دولت تاکنون نتیجه داده و حتی نتوانست باعث آزادسازی نرخ ارز تا سقف محدوده تورمی در طول سال جاری شود.

به عبارت دیگر، قیمت دلار در سال جاری معادل ۲۰ درصد رشد داشته و این در شرایطی است که میانگین کف نرخ تورم هسته (بدون احتساب تورم مسکن و تورم مواد خوراکی)، در سال جاری معادل ۴۵ درصد بوده است؛ ولی دلار با ۲۵ واحد درصد رشد کمتر، تحت قید و بندهای پر زور بازارساز باقی ماند.

 این در شرایطی است که با تداوم جنگ روسیه و اوکراین و همچنین درگیری نیروهای ائتلاف با محور مقاومت در یمن و فلسطین و سوریه و لبنان و عراق از سوی دیگر، این شوک‌ها نتوانستند بازار ارز را در ایران به آن اندازه‌ای متلاطم سازند که نرخ ارز دست‌کم همپای تورم رشد داشته باشد و می‌توان مدال توفیق در مدیریت این بازار را به بانک مرکزی به عنوان سانترال اصلی بازارسازی در حوزه ارز در کشور اختصاص داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانطلا و ارز
شناسه : 413938
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا