بر اساس گزارش فوربز؛

طلا هم‌چنان در اوج

با وجود بازار سهام و اقتصاد قوی، این قیمت طلا است که بار دیگر به اوج رسیده است.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛  به نظر می رسد ایالات متحده به توانایی خود در جهت جلوگیری از بحران اطمینان دارد؛ شاخص‌های سهام در آمریکا در سطح مناسبی بوده و حتی سرمایه گذاری‌های پر ریسک‌تر مانند بیت کوین در بالاترین قیمت خود قرار دارد. اما قیمت طلا، این قدیمی‌ترین سرمایه‌گذاری جهان، روز‌به‌روز در حال افزایش است.

طلا در روز دوشنبه در بالاترین قیمت خود و در حدود ۲۲۲۳ دلار در هر اونس معامله شد و رشد سالانه خود را تا ۸ درصد و رشد ۱۲ ماهه خود را به میزان ۱۳ درصد افزایش داد. این رونق بازار طلا ممکن است برای سرمایه‌گذاران آمریکایی غافلگیرکننده باشد، زیرا در گذشته و در نتیجه رویدادهایی هم‌چون بحران مالی اواخر دهه ۲۰۰۰ و دوران همه‌گیری کرونا بود که این فلز گران‌بها به پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شد.

آمریکا؛ چند قدم جلوتر از سایر اقتصادهای بزرگ

وجود ابهام در وضعیت بازارهای غیرآمریکایی یکی از عوامل کلیدی پشت افزایش قیمت طلا است. آینده این بازارها زیاد روشن به نظر نمی‌رسد: رشد اقتصادی پیش بینی شده ۲.۱ درصدی ایالات متحده در سال جاری از رشد زیر یک درصدی پیش بینی شده سایر اقتصادهای توسعه یافته مانند آلمان، ژاپن و بریتانیا پیشی گرفته است. این در حالی است که سهام‌های موجود در بورس‌های بزرگ خارج از ایالات متحده تا حد زیادی عملکرد ضعیفی نسبت به همتایان آمریکایی خود داشته‌اند، به طوری‌که شاخصHang Seng هنگ کنگ طی سال گذشته ۱۶ درصد و FTSE 100 بریتانیا ۸ درصد افزایش یافته است.

چین بازیگری مهم در افزایش قیمت طلا

به گفته راس نورمن، مدیر عامل شرکت Metals Daily، “سرمایه‌گذار غربی دلیل افزایش قیمت طلا نیست”. او این دستاوردها را به تقاضای خارجی از سوی سرمایه‌گذاران چینی نسبت می‌دهد که به دنبال محافظت از اقتصاد خود به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در برابر بی ثباتی اقتصادی بالقوه و بحران مسکن هستند.

عوامل موثر بر رشد طلا در داخل آمریکا

در داخل ایالات متحده نیز، چندین دلیل دیگر برای افزایش قیمت طلا وجود دارد؛ برخی از سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌هایی برای افزایش مقاومت و تاب‌آوری در برابر احتمال تورم بیش از حد انتظار، و نیز محافظت در برابر بی ثباتی‌های ژئوپلیتیک مانند جنگ بین اسرائیل و حماس و روسیه و اوکراین هستند. انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر نیز مساله دیگری است که در ذهن سرمایه‌گذاران نقش بسته است.

انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

کاهش‌ نرخ‌های بهره باعث کاهش بازده اوراق قرضه دولتی ایالات متحده شده و بنابراین از جذابیت سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌های ایمن در برابر طلا کاسته است. سولیتا مارچلی، مدیر ارشد سرمایه گذاری UBS Global Wealth Management، ماه گذشته در یادداشتی به یکی از مشتریان خود در این‌باره نوشت: خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در طول پنج دهه گذشته و احتمال پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه و به دنبال آن افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و چین، همگی دلایلی برای ادامه روند صعودی طلا هستند.

عدد بزرگ

 ۳.۳ تریلیون دلار؛ به گفته نیکولاوس پانیگیرتزوگلو، استراتژیست جی پی مورگان چیس JPMorgan Chase این مقدار طلایی است که سرمایه‌گذاران در اختیار دارند، که حدود ۱.۴ درصد از ارزش کل سرمایه‌گذاری‌ها در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

عجیب اما واقعی

بر اساس گزارش UBS، حدود نیمی از محموله‌های طلا در ماه ژانویه به هنگ کنگ و چین رفته است.

طلا؛ ایمن در طول قرون متمادی

محبوبیت طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن، به سابقه حفظ ارزش آن در دوره‌های تورم و دوره‌های درگیری و تنش در سراسر جهان در طی قرن‌ها بر می‌گردد. اعتماد سرمایه‌گذاران آمریکایی به این فلز گرانبها در سال گذشته به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۲ تا کنون رسیده است. نتایج نظرسنجی گالوپ نشان داده است که مردم به سرمایه‌گذاری در طلا بیش از سرمایه‌گذاری در بازار سهام اعتماد دارند. افزایش قیمت طلا با افزایش ارزش دلار نیز مرتبط است که معمولاً در زمان‌های وجود نابسامانی در بازار بر ارزش آن افزوده می‌شود. DXY که دلار را در میان ارزهای برتر جهانی طبقه‌بندی می‌کند، نسبت به سال گذشته ۱% افزایش و نسبت به سال گذشته ۲% کاهش داشته است. طبق داده‌های FactSet، طلا در ۲۰ سال گذشته ۴۲۲ درصد ارزش افزوده داشته است، رقمی کمی کمتر از بازده ۵۸۸ درصدی S&P 500 در طول دوره دو دهه. با این‌حال، با توجه به اینکه طلا یک ماده معدنی بدون پتانسیل بازگشت سود هم‌چون سهام است، این رقم را می‌توان یک شاهکار قابل توجه دانست.

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 416694
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا