اعتراض در میان جشن های سال نو

به گزارش جهان صنعت: به گزارش رویترز، هزاران معترض هنگ کنگی روز چهارشنبه در خیابان های تزیین شده مجددا حضور پیدا کردند و شعارهای دموکراسی خواهانه دادند و یکی از مال های بزرگ این دولت شهر را مجبور کردند که تعطیل کند. این در حالی است که پلیس با شلیک گاز اشک آور به دنبال متفرق کردن مردم از این مرکز خرید بود. این اعتراض ها به نظر می رسد که در ماه جشن های سال نو گسترده تر اما صلح طلبانه تر شده است. علت این امر می تواند پیروزی وسیع نامزدهای طرفداران دموکراسی در انتخابات شوراها در این دولت شهر بوده باشد. 

به رغم این پیروزی چشمگیر برای طرفداران دموکراسی و شرم آور برای طرفداران پکن، هنوز هیچ امتیاز جدیدی به دموکراسی خواهان داده نشده است. چان، ۲۸ ساله و کارگر یک رستوران که با جمعیت معترض به خیابان ها آمده و با پلیس نیز درگیری لفظی داشته است، به رویترز می گوید: «این درگیری قابل پیش بینی بود. مهم نیست که کریسمس است.» چان که از گفتن نام خانوادگی اش خودداری می کند، می افزاید: «من خیلی ناامیدم. هنوز حکومت به هیچ یک از تقاضاهای ما پاسخ نداده است. ما همچنان در خیابان ها باقی خواهیم ماند، حتی اگر امیدمان کمرنگ شده باشد».

تصویر این روزهای هنگ کنگ قابل توجه است. در حالی که نیروهای ضد شورش در خیابان ها حضوری قوی دارند اما برخی از توریست ها با لباس های پاپانوئل و کلاه های مخصوص در حال گشت و گذار و خرید هستند. در این راستا روز چهارشنبه هیچ درگیری عمده ای گزارش نشد اما در برخی از نقاط این دولت شهر گزارش شده است که در برخی تجعات پلیس از گاز اشک آور استفاده کرده است. پلیس گفته است که واکنش آنها به اعتراضات محدودتر شده است.

صدها معترض با لباس سیاه و ماسک زده اما به یکی از مال های بزرگ هنگ کنگ ورود کردند و شعار معروف دموکراسی خواهانه خود را سر دادند. آنها شعار می دادند: «هنگ کنگ را آزاد کنید! زمان انقلاب ما است». در این شرایط پلیس در منطقه «شا-تین» چند نفر را دستگیر کرده و مجبور به استفاده از اسپری فلفل شده است.

کریسمسی که خراب شده است

در حالی که گزارش شده است اعتراضات روز چهارشنبه ملایم تر بوده است اما به عکس این روز، سه شنبه این اعتراضات شاهد درگیری های بیشتری بوده است. هزاران معترض جاده ها را در این روز بستند و یک کافی شاپ استارباکس و یک شعب  بانک «HSBC» را تخریب کردند. پلیس نیز با گاز اشک آور سعی در متفرق کردن نیروهای معترض داشت. به همین مناسبت کری لم، رئیس این دولت شهر که به پکن نزدیک است در صفحه فیسبوک خود نوشت: «این واقعا باعث ناامیدی هنگ کنگی ها و توریست ها است که جشن هایشان خراب شده است. چنین خرابکارهایی موجب می شود که خلق و خوی عید از بین برود اما مهمتر از آن، خراب شدن اوضاع کسب و کار در این منطقه است».

بنابر گزارش شاهدان عینی روز سه شنبه نزدیک به ۲۵ معترض در این دولت شهر در بیمارستان بستری شده اند. اعتراض های هنگ کنگ نزدیک به ۶ ماه طول کشیده و تا کنون نیز دو کشته بر جای گذاشته است.  

اخبار برگزیده
شناسه : 75546
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا