روز بیست‌ و دوم – کاربردهای مهندسی مالی

کاربردهای مهندسی مالی را می‌توان‌ تحت پنج عنوان اساسی زیر خلاصه کرد.

۱- سفته‌بازی: سفته‌بازی عبارت است از خرید کالا یا اوراقی که انتظار افزایش قیمت آن می‌رود یا فروش کالا یا اوراقی که انتظار کاهش قیمت‌ آن می‌رود. بنابراین همراه با سفته‌بازی طبعا خطری (ریسکی) متوجه شخص می‌شود که این خطر(ریسک) قبل از سفته‌بازی‌ وجود نداشته است. لازم نیست همیشه‌ از ابزارهای مالی مشتقه‌ جهت سفته‌بازی استفاده‌ شود بلکه توانایی ایجاد وضعیت‌های غیرممکن‌ برخی از فعالیت‌ها، بدون استفاده از ابزارهای‌ مهندسی مالی غیرممکن است و سفته‌بازانی که از این ابزارها استفاده نکنند، امکان مانور کمتری خواهند داشت.

۲- پوشش خطر: اصطلاح پوشش خطر، عنوان می‌کند که‌ هر گاه یک شخصیت (حقیقی یا حقوقی) در معرض خطر قرار گیرد، با استفاده از ابزارهای‌ پوشش خطر، درصدد حذف یا کاهش آن‌ برمی‌آید.

۳- آربیتراژ: وابستگی نزدیک بین ابزارهای مالی این‌ امکان را فراهم آورده است که در بسیاری از موارد یک ابزار را با مجموعه‌ای از ابزارهای‌ دیگر ترکیب کنیم. به‌طور مثال،‌ توافقنامه قرارداد آتی خاص و نرخ بهره‌ قرارداد آتی، شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند همان‌گونه که سوآپ نرخ بهره نیز شباهت زیادی با توافقنامه قرارداد آتی‌ خاص دارد. پس در مجموع می‌توان‌ این‌گونه عنوان کرد که از لحاظ ریاضی،‌ ارتباط نزدیکی بین قیمت ابزارهای مالی‌ و قابل مقایسه با یکدیگر وجود دارد که در نهایت آنها را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

۴- ساختاردهی‌: از مهندسی مالی جهت ساختاردهی‌ مجدد یک معامله خاص استفاده می‌شود. به‌طور مثال یک انتشاردهنده اوراق قرضه یا مشارکت، ممکن است از نرخ بهره‌ سوآپ، جهت عوض کردن نرخ شناور در تعهدات خود به پرداخت‌هایی با نرخ ثابت‌ استفاده کند یا یک وام‌گیرنده ماهرتر که‌ بدهی او به مارک آلمان است، ممکن است از سوآپ، به‌منظور تبدیل پرداخت‌های مارکی‌ شناور خود به پرداخت‌های مارکی مشخص‌ استفاده کند.

۵- مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها: از کاربردهای مهندسی مالی می‌توان به‌ چگونگی ساختار‌بندی دارایی‌های یک بنگاه‌ اقتصادی اشاره کرد. نحوه تخصیص منابع که‌ در حقیقت با عنوان دارایی‌ها در سمت راست‌ ترازنامه قرار می‌گیرند، همواره مدنظر مدیران بنگاه‌های اقتصادی است و از طرف‌ دیگر تامین منابع مالی از راه‌های مختلف که‌ منجر به کاهش هزینه سرمایه یک بنگاه‌ اقتصادی شود را می‌توان از موارد کاربرد مهندسی مالی عنوان کرد.

آموزش رایگان
شناسه : 86348
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا