علامت خطر بزرگ برای ایران

جهان صنعت نیوز| عباس آرگون در هیاهوی روزهای سخت دستیابی به توافق برجامی بین ایران و کشورهای ۱+۵، تصور آن می‌رفت که این توافقنامه پیچیده سیاسی تامین‌کننده منافع بسیاری برای طرف ایرانی خواهد بود اما برخلاف تصورات رایج، این‌گونه نتیجه‌گیری شد که حتی خروج از برجام نیز تامین منافع طرف‌های مقابل را به دنبال دارد، حال آنکه عواقب آن گریبان ایران را خواهد گرفت‌.
بر این اساس یکی از نقدهای وارده به برجام به عنوان یک توافقنامه پیچیده سیاسی، پایبندی یکطرفه و یکجانبه ایران به آن بعد از خروج آمریکا از تعهدات برجامی‌اش بوده است. به بیانی دیگر کاهش تعهدات طرف‌های درگیر در برجام علامت خطر بزرگی برای ایران است که عواقب ناشی از آن تنها کشور ایران را درگیر می‌کند‌. به همین منظور و به جهت آنکه اقتصاد ایران گرفتار عواقب خروج از برجام نشود، به خروج از تعدادی از تعهداتش در قبال آن مجبور شده است‌.
عملکرد کشورهای اروپایی نیز بعد از خروج آمریکا از برجام نه تنها به نتیجه مثبتی در روابط آنان با ایران دست نیافته بلکه تلاش‌های آنان نیز تنها در حد گفتاردرمانی بوده است‌. بر این اساس تلاش‌های بی‌وقفه ایران برای تقویت روابط مالی خود با کشورهای اروپایی در طول ماه‌های گذشته و عدم همراهی کشورهای یادشده با ایران، نتوانست راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران را به مرحله عمل برساند.
این موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که منافع شرکت‌های اروپایی از مراوده با آمریکا تامین می‌شود. همین مهم موجب شده شرکت‌های عمده اروپایی مراودات تجاری با آمریکا را بر روابط تجاری با ایران ارجح بدانند.
در چنین شرایطی ایران به جهت تامین منافع خود و به جهت گرفتار نشدن در عواقب خروج دیگر کشورها از برجام، لازم است از تعدادی از تعهداتش در قبال کشورهای طرف مقابل خارج شود‌.
به بیانی دیگر نه تنها ایران نباید به عقب‌نشینی در مقابل کشورهای مقابلش تن دهد که با مقاومت در برابر آنچه آن را تعهدات برجامی‌اش می‌خوانند، دست به اقدام عملی بزند و سیاست‌های مقابله به مثلش را به جریان بیندازد.
بر این اساس سیاست‌های دولت ایران باید به‌گونه‌ای پیش رود که منافع حاصل از برجام را به سمت کشورهای طرف مقابل هدایت نکند‌. اقدام ایران برای خروج از تعدادی از تعهدات برجامی در این راستا می‌تواند اقدام موثری برای مقابله به مثل با طرف مقابل باشد.
بنابراین به منظور حفظ شخصیت کشور و برای آنکه ایران بتواند منافع مردم و کشور را تامین کند و برای آنکه بتواند به دفاع از تمامیت کشور در شرایط حساس کنونی بپردازد، اقدام متقابل در برابر کشورهای درگیر در توافقنامه برجام ضروری به نظر می‌رسد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 17153
لینک کوتاه :