چرا قیمت دلار به زیر ۶۵ هزار تومان کاهش پیدا نکرد؟

ثبات قیمت دلار در کانال ۶۵ هزار تومانی به دلیل نااطمینانی‌های سیاسی و نتایج احتمالی انتخابات آمریکا ادامه دارد.

جهان صنعت نیوز – قیمت دلار که از ابتدای شهریور افسار پاره کرده بود و آماده صعود به کانال ۷۰ هزار تومانی می‌شد، پس از حمله ناموفق اسرائیل و عملکرد درخشان پدافند کشورمان، روند نزولی در پیش گرفت. قیمت دلار غیررسمی که در معاملات روز پنجشنبه رکورد ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را ثبت کرده بود، در روز شنبه تا میانه کانال ۶۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۶۵ هزار و ۵۳۰ تومان معاملات بازار بسته شد. در حالی که برخی معامله‌گران انتظار بازگشت قیمت دلار به زیر ۶۵ هزار تومان را داشتند، اما در معاملات روز یکشنبه نه‌تنها قیمت دلار کاهش نیافت، بلکه نوسان مثبتی را در بازار ارز شاهد بودیم و قیمت اسکناس آمریکایی به ۶۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

سکته در بازار ارز؛ چرا قیمت دلار کاهش پیدا نکرد؟

برآوردها نشان می‌دهد که قیمت واقعی دلار در محدوده ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان قرار دارد و دلار در محدوده ۶۵ هزار تومانی به معنای حباب قیمتی حدود ۲۰ درصدی است. اما وجود حباب قیمت دلار تنها به معنای افزایش بیش از حد قیمت و کاهش آن در آینده نیست، بلکه تشدید حباب قیمت در بازار ارز بیانگر سطح بالای نااطمینانی است. هرچند ریسک تشدید تنش میان ایران و اسرائیل با حمله ناموفق بامداد شنبه کاهش یافته است، اما همچنان انتخابات آمریکا به عنوان یک ریسک جدی برای اقتصاد ایران مطرح است. این موضوع زمانی ابعاد جدی‌تری پیدا می‌کند که بر اساس آخرین نظرسنجی‌های منتشر شده، ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید شانس بالاتری نسبت به کامالا هریس دارد. با توجه به سیاست‌های ترامپ در قبال ایران، پیروزی احتمالی او می‌تواند بازارهای ایران، به ویژه بازار ارز و قیمت دلار را تحت تأثیر قرار دهد.

پیش‌بینی قیمت دلار

بنابراین، عدم کاهش بیشتر قیمت دلار ناشی از انتخابات آمریکا و شانس نسبتاً بالای ترامپ است. در این شرایط، به نظر می‌رسد که تا برگزاری انتخابات آمریکا، کاهش بیشتر قیمت در بازار ارز با وجود حباب قیمتی دلار چندان محتمل نباشد. در شرایط کنونی، نوسان قیمت دلار در محدوده کنونی تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات، محتمل‌ترین سناریو برای پیش‌بینی قیمت دلار در هفته جاری است.

اخبار برگزیدهطلا و ارز

شناسه : 463110
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *