روحانی: اقتصاد دانش بنیان می‌تواند کشور را به حرکت درآورد

به گزارش جهان صنعت نیوز:حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در هفتاد و ششمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش تولید در افتتاح طرح‌های ملی دانش بنیان معاونت علمی و فناوری با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران شهیدش گفت: در یک مقطع بسیار حساس تاریخی در سال ۶۰، دشمنان این انقلاب می‌خواستند ۷ تیر را به عنوان پایان نظام جمهوری اسلامی ایران ببینند و در این فکر بودند که به هر ۳ قوه با این توطئه بزرگ ضربه اساسی وارد کنند تا بعد از آن ساماندهی این نظام بسیار سخت و مشکل باشد.

رییس‌جمهوری افزود: اما دیدیم که خون این عزیزان مثل شهیدان تاریخ چگونه توانست تحرک جدیدی را در جامعه بوجود بیاورد و آن مظلوم بزرگ تاریخ انقلاب یعنی شهید بهشتی که آن همه نسبت به آن بزرگوار در سال‌های اولیه انقلاب ظلم شد و همچنین به یاران عزیزش، خون این عزیزان و این شهادت باعث تثبیت آن مسیر و آن فکری شد که شهید بهشتی و یاران آن بزرگوار برای مسیر صحیح انقلاب داشتند.

روحانی اظهار کرد: البته این عظمت امام بزرگوار و راحل ما بود که اینگونه حوادث نمی‌توانست در مسیر انقلاب تأثیرگذار باشد و او با کلام و تحرک و درایت‌اش می‌توانست همه این مسائل را جبران کند و دیدیم که به خوبی جبران کرد و مسیر ادامه پیدا کرد.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی از اندیشمندانی بود که سال‌ها قبل از انقلاب، قبل از سال ۴۰، مسیری را برای علم و دانش و ساماندهی تشکیلات و نسل پژوهشگر و حوزه‌های علمیه بنیانگذاری کرد و تا پیروزی انقلاب و بعد از انقلاب ادامه داد. امروز هم باید همان مسیر را ادامه دهیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز هفتاد و ششمین افتتاح هفتگی و بسیار ارزشمند بود، گفت: البته همه طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، ارزشمند بود. استان‌های ما یکی بعد از دیگری در این مسیر قرار می‌گیرند و مرکزی برای همه شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌های ما در هر استانی با کارخانه نوآوری فراهم می‌شود و امروز هم در کرمانشاه این کارخانه نوآوری افتتاح شد.

روحانی خاطرنشان کرد: خانه‌های خلاق که برای ما بسیار ارزشمند است، هم از لحاظ حفظ آثار تاریخی و خانه‌های سنتی گذشته و هم به عنوان مرکزی که اندیشمندان صاحبنظر ما بتوانند از آن مرکز استفاده و بهره‌برداری کنند و هم مسأله خودروی برقی و اتوبوس برقی که برای آینده حمل و نقل بسیار اهمیت دارد و بویژه رصدخانه ملی که این مسأله بسیار حائز اهمیت بود.

وی بیان کرد: کشور ما از دیرباز کشور علم و دانش در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه نجوم بوده و در تاریخ رصدخانه مراغه زبانزد است که به عنوان مرکزی برای نجوم استفاده و بهره‌برداری می‌شد و در این مسیر لازم بود حرکت نویی در این مقطع تاریخی در کشور ایجاد شود.

رییس‌جمهوری گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، سازمان برنامه و بودجه همه دست به دست هم دادند و مسیری که از ۲۰ سال پیش آغاز شده بود در دولت دوازدهم به پایان و به ثمر رسید و البته ۷۰ درصد این طرح و پروژه در دولت دوازدهم انجام گرفت.

روحانی اضافه کرد: امروز جزو کشورهایی هستیم که دارای رصدخانه‌های بزرگ هستند و همانطور که توضیح داده شد، با قطر آینه این رصدخانه که بیش از ۳ متر – ۳.۴ دهم – بود، این رصدخانه جزو رصدخانه‌های مهم در منطقه است و می‌تواند مطالعات را در زمینه جهان بزرگ تسهیل کند.

وی ادامه داد: خوشحالم در این سال‌هایی که سال‌های جنگ اقتصادی بود، توانستیم مسیر علم و دانش را ادامه دهیم و متوقف نشویم. از معاونت علمی و فناوری، از آقای دکتر ستاری تشکر می‌کنم برای اینکه در این ۸ سال زحمات بسیار زیادی کشیده شد و کشور ما در مسیر علم و فناوری شاهد یک جهش بزرگ بود.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵۵ شرکت به ۵۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان رسید، نشان می‌دهد که در این ۸ سال چه کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. توسعه و پیشرفت کشور در آینده در این مسیر است. یعنی اقتصاد دانش‌بنیان است که می‌تواند کشور را به حرکت در بیاورد و از این طریق می‌توانیم فاصله‌مان را با کشورهای پیشرفته کم کنیم و ان‌شاءالله در این زمینه بتوانیم شاهد تحولات بسیار بزرگ باشیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 199461
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا