دیوار کوتاه اقامتگاه‌های بومگردی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این اقامتگاه‌ها از سویی با فراهم کردن محل اقامت ارزان و منطبق با ویژگی‌های فرهنگی جامعه میزبان خدمتی شایان توجه به گردشگران ارائه می‌دهند و از سوی دیگر در تامین معیشت روستایی و جامعه دور از مرکز، نقشی موثر داشته‌اند.با وجود تمام مزایای اقتصادی اقامتگاه‌های بومگردی از سویی به سبب نرخ بالای تورم و از سوی دیگر به دلیل ارائه نشدن آموزش‌های به‌روز و کارآمد به گردانندگان این اقامتگاه‌ها ساز‌و‌کار اقتصادی و درآمدزایی آنها با مشکل مواجه شده است و بیم آن می‌رود که ادامه رویه فعلی کار بسیاری از این واحدها را به تعطیلی بکشاند.

غفلت از آموزش منابع انسانی

مسائلی همچون آموزش گردانندگان واحدهای بومگردی، لزوم استانداردسازی خدمات در این اقامتگاه‌ها و اهمیت کیفی‌سازی خدمات ارائه شده همواره به عنوان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد بومگردی‌ها شمرده می‌شوند. با وجود این اهمیت ویژه نگاهی به وضعیت اداره واحدهای اقامتی بومگردی گویای آن است که آموزش‌های مفید و موثری به گردانندگان واحدهای اقامتی ارائه نشده و استانداردسازی و کیفی‌سازی خدمات در این واحدهای اقامتی نیز همچنان جای کار دارد.

با نگاهی به وضعیت موجود می‌توان گفت در زمینه آموزش از سوی سازمان‌های متولی گردشگری برنامه مشخصی طراحی نشده و این موضوع به یکی از ضعف‌های بنیادین گردشگری کشور در حوزه بومگردی‌ها تبدیل شده است.

پوررنگ پورحسینی متخصص کسب‌وکارهای بومگردی در خصوص مهم‌ترین نکته‌ای که در شرایط فعلی باید جهت تسهیل فعالیت و بهبود خدمات بومگردی‌ها مد نظر مسوولان امر قرار گیرد به خبرنگار «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم آموزش منابع انسانی در بومگردی‌ها اولویت شماره یک است که تا آنجایی که من اطلاع دارم هنوز این پروژه به نتیجه نرسیده است. زمانی که آموزش منابع انسانی بومگردی‌ها محقق شود به تبع آن اتفاقات (مثبت) بعدی نیز می‌افتد.

وی ضمن اشاره به اهمیت کیفی‌سازی در اقامتگاه‌های بومگردی خاطرنشان ساخت: به نظرم تاکید اصلی باید روی کیفی‌سازی و رعایت استانداردها در اقامتگاه‌های بومگردی باشد. وقتی که صحبت از فعالیت در صنایع خلاق و فرهنگی از جمله بومگردی‌ها و گردشگری خلاق می‌شود نمی‌توانید رعایت استانداردها را نادیده بگیرید. لذا فهم من این است که اولین و مهم‌ترین کاری که باید در بومگردی‌ها انجام شود آموزش منابع انسانی است و به نظرم هرکسی و به هر شکلی که با بومگردی‌ها در ارتباط است باید آموزش کامل و به‌روز ببیند. در صورت تحقق این امر اتفاقات بعدی خودبه‌خود روی خواهد داد.

اهمیت وجود دیدگاه‌های حمایتی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص بومگردی‌ها وجود دارد لزوم وجود دیدگاه حمایتی به آنها از سوی دولت است. این کسب‌و‌کارهای کوچک و بومی که اغلب به صورت خانوادگی و محلی اداره می‌شوند، بدون وجود نگاه و تسهیلات حمایتی مطمئنا با شکست مواجه می‌شوند.

 تورم روز‌افزون سال‌های اخیر در کنار زمزمه‌های افزایش هزینه برق واحدهای اقامتی که اخیرا مطرح شده می‌تواند این بنگاه‌های اقتصادی کوچک را با خطرات جدی اقتصادی مواجه کند.

پورحسینی متخصص کسب‌و‌کارهای بومگردی در پاسخ به این پرسش «جهان‌صنعت» که فکر می‌کند افزایش هزینه‌های جاری از جمله هزینه برق چه تبعاتی برای واحدهای اقامتی بومگردی دارد ابراز داشت: توجه داشته باشید که مراکز اقامتی بومگردی مصرف برق خیلی بالایی ندارند که دولت بتواند از محل افزایش هزینه‌های آنها درآمد بالایی کسب کند.

وی افزود: اینکه بومگردی‌ها چراغشان روشن باشد به نفع جامعه است و افزایش درآمد وزارت نیرو از بومگردی‌ها عددی نیست که وزارت نیرو بخواهد برای آن تلاش کند. با توجه به این وضعیت به نظرم بهتر است که (مسوولان امر) کمک کنند تا چراغ بومگردی‌ها روشن بماند. در کل به نظرم به جز آموزش، کیفی‌سازی و استاندارد‌سازی هر آنچه که هزینه بومگردی‌ها را افزایش دهد به ضرر جامعه است. توجه داشته باشید که (اقتصاد) بومگردی صرفا مربوط به خود واحدهای مربوطه نیست و ظرفیت آباد کردن یک منطقه را دارد.

پورحسینی خاطرنشان ساخت: به نظرم اینکه یک بومگردی توان پرداخت هزینه‌های اضافی برای برق را دارد یا نه، اصلا مهم نیست آنچه که اهمیت دارد این است که ما (مسوولان و مردم) باید به آن کمک کنیم. توجه داشته باشید که وقتی یک اقامتگاه بومگردی وارد منطقه‌ای می‌شود بخش بزرگی از جمعیت کم‌درآمد از محل آن کسب درآمد می‌کنند.

موانع دریافت تسهیلات برای بومگردی‌ها

در سال‌های گذشته یکی از نکاتی که همواره مورد تاکید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته موضوع اعطای تسهیلات به متقاضیان ایجاد خانه‌های بومگردی بوده است.

باوجود مطرح شدن شعارهایی نظیر اعطای وام برای ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی اما روند دشوار استفاده از تسهیلات، عملا باعث شده بسیاری قید دریافت وام برای ایجاد اقامتگاه بومگردی را بزنند.

پیش از این مازیار آل‌داوود، رییس هیات‌مدیره جامعه اقامتگاه‌های بومگردی کشور اعلام کرده بود: «در حالی که گفته می‌شود این وام‌ها با سود ۷ درصد بازپس گرفته می‌شوند اما برخی شواهد ما نشان می‌دهد در عمل برخی فعالان در کرمانشاه مجبور شده‌اند بیش از ۲۰ درصد از رقم بانک را در همان ابتدا برای فرآیندهای بانکی هزینه کنند.»

نکته دیگری که در این میان وجود دارد آن است که حتی آن دسته از متقاضیانی که موفق به دریافت وام و تسهیلات می‌شوند به سبب ناآشنایی با الزامات و چارچوب‌های اداری و ناآشنا بودن با سازوکار صحیح اداره و ارائه خدمات در بومگردی‌ها با مشکل مواجه شده و چرخ اقتصادی کسب‌و‌کارشان آن‌طور که باید و شاید نمی‌گردد.

در چنین شرایطی از مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و خصوصا معاونت گردشگری این وزارتخانه انتظار می‌رود که با درک شرایط و وضعیت موجود در خصوص ارائه آموزش و آگاه‌سازی به متقاضیان ایجاد واحد‌های اقامتی و مالکان واحدهای در حال خدمت‌رسانی، اقدامی عاجل را صورت دهند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 288070
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا