تاخیر در اعلام نرخ جدید؛

قیمت خرید تضمینی گندم نهایی شده است؟

در حالی که گفته می‌شود قیمت خرید تضمینی گندم هفته گذشته نهایی شده که همچنان این نرخ بر خلاف قوانین اعلام نشده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،بر اساس سیاست‌های بخش کشاورزی ابتدای هر سال زراعی قیمت محصولات تعیین تکلیف می‌شود تا کشاورزان با برنامه ریزی مبادرت به کشت محصولات کنند. اما امسال در حوزه گندم وضعیت متفاوت شده و گندم کاران پیش از شروع سال زراعی جدید (شهریور ۱۴۰۲) درخواست افزایش قیمت خرید تضمینی گندم دارند.

تعیین قیمت محصولات کشاورزی با شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی است.

شهریور سال گذشته قیمت تضمینی گندم ۱۱،۵۰۰ تومان تعیین شد. این مبلغ به اضافه ۱،۵۰۰ تومان یارانه‌ای که دولت به این محصول استراتژیک اختصاص داد. در نهایت قیمت گندم ۱۳ هزار تومان تعیین شد.

با این وجود طی این مدت به دلیل تشدید تورم و افزایش نرخ ارز، کشاورزان نسبت به قیمت خرید تضمینی گندم معترض شدند.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور گفته بود: تعیین قیمت ۱۳ هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم در مقطع زمانی بود که قیمت دلار ۲۳ هزار تومان بود. در حالی که در کمتر از ۶ ماه این عدد از ۵۰ هزار تومان عبور کرد. طبیعی است متناسب با قیمت دلار محصولات مورد نیاز بخش کشاورزی اعم از تجهیزات و ماشین آلات تا خدمات افزایش یافت. در واقع عدم ثبات اقتصادی کشور سبب شده تا برای یک هفته هم نتوان قیمتی را تعیین کرد و تعیین نرخ برای یک سال اجحاف در حق کشاورز و گندم کاران است.

از این رو بهمن سال گذشته بنیاد ملی گندم کاران درخواست تجدید قیمت گندم را به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام کردند که تا امروز هنوز قیمتی تعیین نشده است.

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم باید به تایید مجلس برسد

شاهپور علایی مقدم، معاون جهاد کشاورزی پیشتر گفته بود : عمده مشکل در اصلاح قیمت خرید تضمینی کندم مربوط به تأمین منابع اعتباری است. این اعتبار باید در بودجه ۱۴۰۲ دیده شود. در حال حاضر چون درخواست افزایش قیمت زودتر از زمان موعد و سال زراعی است باید یک متمم به لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزوده شود. این متمم باید به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

در این میان گفته می‌شد هر قیمتی کم‌تر از ۲۰ هزار تومان به بیان تشدید قاچاق است. حتی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود قیمت خرید تضمینی گندم باید ۲۰ هزار تومان باشد.

با این وجود سخنگوی دولت اواخر اردیبهشت ماه خبر از تعیین قیمت ۱۵ هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم داد. با این وجود گفته می‌شد که قیمت خرید تضمینی گندم باید در جلسه شورای قیمت گذاری نهایی شود. در نتیجه اعلام قیمت از سوی سخنگوی دولت، وجاهت قانونی ندارد.

قیمت گندم باید هفته پیش اعلام می شد

بنا بر آخرین تصمیمات روز چهار شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شورای قیمت گذاری، قیمت خرید تضمینی گندم نهایی شده است. آنگونه که مهر گزارش داده قیمت‌خرید تضمینی گندم ۱۶ هزار تومان در هر کیلو تعیین شده است. (۱۵ هزار تومان نرخ پایه محصول و ۱,۰۰۰ تومان جایزه تحویل)

بر اساس قانون عدد نهایی شده باید در مدت یک هفته از سوی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی اعلام و ابلاغ شود. اما با گذشت حدود ۱۰ روز این امر انجام نشد.

بنا بر سخن برخی اعضای این شورا با وجود تصویب نهایی قیمت گندم، وزارت جهاد کشاورزی مبادرت به تشکیل مجدد شورا در پایان هفته جاری کرده و احتمالاً قیمت جدید ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 349652
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا