سیاست‌های انقباضی تعدیل می‌شود؟؛

دوراهی رکود و تورم

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در مرز رکودی به سر می‌برد؛ موضوعی که سیاستگذار اقتصادی را در دو راهی انتخاب میان رکود اقتصادی و تورم قرار داده‌است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پس از آنکه گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از روند شاخص مدیران خرید مهرماه، حکایت از تشدید چالش‌های تولیدکنندگان به ویژه در تامین مواد اولیه داشت، حالا گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس از روند شاخص تولید صنایع بورسی مهرماه نیز نشان می‌دهد شرایط سمت تقاضا چندان مساعد نیست.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد شاخص تولید صنایع بورسی در مهر ماه امسال برابر با ۰.۳ درصد بوده است. این در حالی است که این رقم در زمستان سال گذشته به محدوده ۱۰ درصد نیز رسیده بود ولی از آن زمان روند نزولی به خود گرفته است.

اما نکته مهم در این گزارش، روند تغییرات شاخص فروش صنایع بورسی است؛ در حالی رشد این شاخص در سه ماه زمستان سال گذشته به بیش از ۱۰ درصد نیز افزایش پیدا کرده بود اما در مهر ماه امسال میانگین فروش سه ماهه صنایع بورسی رشد منفی را تجربه کرده است. آنگونه که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد،  فروش صنایع بورسی در سه ماهه منتهی به مهر امسال با کاهش ۴.۷ درصدی همراه بوده است

در حققت کاهش سریع‌تر رشد فروش می‌تواند به این معنی باشد که بخش قابل توجهی از کاهش رشد تولید ناشی از کاهش بوده است.

با کنار هم گذاشتن دو گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و مجلس به نظر می‌رسد که سایه رکود بیش از گذشته بر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند.

در ایران شرایط سیاستگذار اقتصادی و به طور مشخص بانک مرکزی، با دو راهی سختی روبرو شده است: ادامه سیاست‌های انقباضی پولی برای کاهش تورم که احتمالا به تشدید رکود فعلی منجر شود و یا تعدیل سیاست‌های انقباضی برای خروج از رکود که شاید به افزایش تورم در ماه های آتی بیانجامد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 387814
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. بدبخت همیشه بد بخت است و ازجمله همیشه بد بخت ها رانندگان تاکسی هستند . بابا به پیر به پیغمبر کار در شرایط عادی با تاکسی صرف نمیکنه همش هزینه تعمیر و نگهداری سمند و پژو بی کیفیت میشه مثلاً گاز ارزان تر از بنزین می‌سوزانند ناگهان یک سوزن رگولاتور ۱۰ گرمی گاز را ۳۰۰ هزار تومان می‌دهیم عوض می‌کنند و یا هر دو سال ۲ میلیون تومان بابت بیمه و بازدید کپسول گاز می‌گیرند، صفحه کلاچ نامرغوب را تاکسیرانی با ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان روی سمند می‌بندند. از روز پنجم بدنه ماشین عربی میرقصه . و صدها مورد دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا