بالاترین یارانه انرژی در ایران پرداخت می شود

جهان صنعت نیوز:  آژانس بین المللی انرژی، تازه ترین گزارش سالانه خود را در زمینه پرداخت یارانه انرژی های فسیلی در دنیا منتشر کرد.

براساس این گزارش امسال ایران به مقام اول در پرداخت یارانه رسیده و چین که پیش از این در صدر بود به مقام سوم نزول کرده است.

عربستان سعودی هم در این جدول دارای رتبه دوم است و کشورهای روسیه، اندونزی، مصر، هند و ونزوئلا قرار دارند که همگی از کشورهای تولید کننده انرژی های فسیلی در جهان هستند.

گزارش فوق مدعی است که ایران در سال گذشته میلادی ۶۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار یارانه انرژی حاصل از سوخت های فسیلی پرداخت کرده است که ۴۳ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن را نشان می دهد. این رقم معادل ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

گزارش های رسمی منابع بین المللی نشان می دهند که در سال های بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پرداخت یارانه های انرژی در ایران کاهش یافته اما بعد از آن با شیب بسیار تندی رو به افزایش گذاشته است.

اطلاعات مندرج در گزارش های سازمان بین المللی انرژی (IEA) نشان می دهد که ایران به تنهایی ۱۶ درصد از کل یارانه های انرژی را در جهان پرداخت می کند که بخش عمده آن ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در دنیا و کاهش ارزش ریال در سال های گذشته بوده است.

این عوامل باعث شده است که قیمت کالاهایی مانند بنزین، گاز و برق در ایران بسیار ارزان باشد و این مساله باعث شکل گیری فرایند قاچاق سوخت شده است.

اما مقایسه محدود قیمت این کالاها بدون در نظر گرفتن تفاوت چشم گیر دستمزدها در ایران و سایر کشورها ممکن است منجر به نتایج غلطی بشود.

پایین بودن دستمزدها و کاهش کیفیت زندگی در ایران در کنار تورم بسیار زیاد که یکی از چند تورم بزرگ در دنیاست، باعث شده است که دولت فعلا از برنامه خود برای افزایش قیمت حامل های انرژی منصرف شود چرا که در این صورت یک بار دیگر تورم بالاتر رفته و کیفیت زندگی مردم به شدت نزول خواهد کرد.

علت اصلی مخالفت نمایندگان مجلس با برنامه دولت مبنی بر دو نرخی کردن و سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت گاز و برق نیز ناشی از همین مساله بوده است.

گفته می شود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند تورم را که هم اکنون به بالای ۴۲ درصد رسیده، به شدت افزایش دهد.

مطالب مرتبط: 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 46958
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا