تعرفه های صادرات و واردات اصلاح می شوند

وزیر صمت اعلام کرد: در حال حاضر درباره آخرین وضعیت رجستری گوشی‌های آیفون مستندی ندارم. هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده، اما پیگیر هستیم. اصلاح تعرفه‌های تجاری در دستور کار است.

به گزارش سرویس صنعت و معدن جهان صنعت نیوز، وزیر صمت گفت: کیفیت خودرو نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارد. البته باید مسائل خودروسازان و ارز دریافتی آنها را هم درنظرداشته باشیم. در وزارت صمت کمیته راهبردی خودرو تشکیل شده است و بحث کیفیت خودرو هم زیرمجموعه این کمیته پیگیری خواهد شد.

وی افزود: واردات خودروهای نو را انجام می دهیم و واردات تشدید شده است، تعداد خودروهایی که روی آب، در گمرک و در حال ترخیص است بیشتر از سه برابر آنچه است در کل سال گذشته وارد کشور شده است.

اتابک ادامه داد: در مورد خودروهای کارکرده، بانک مرکزی درخصوص ارز و ارزیابی خودروها مواردی را مطرح کرده است که نظر گمرک و سازمان استاندارد هم است. بخشنامه واردات خودروهای کارکرده باید اصلاح شود، با آن بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم.

وی تصریح کرد: در مورد واردات آیفون هنوز مستندی ندارم. فکر می کنم که چند بخش هم وزارت ارتباطات و هم صمت باید در این زمینه صحبت کنند تا اتفاقی بیفتد که هنوز نیفتاده است.

ممنوعیت های واردات و صادرات

وزیر صمت گفت: در مورد ممنوعیت های واردات و صادرات از رئیس سازمان تجارت درخواست کرده ام که چند کار را با فوریت انجام دهد. برخی تعرفه ها توجیه اقتصادی ندارند و باید اصلاح شوند. اگر تعرفه تجارت اصلاح شود تاثیرش را در بازار به سرعت می گذارد، در حالی که صنعت اینطور نیست.

وی عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته آمار صادرات فرش کاهش یافته است. ساختار مرکز ملی فرش را در وزارت صمت عوض کردیم. با وزیر میراث فرهنگی صحبت می کنم و از بخش خصوصی کمک می گیریم تا صادرات فرش به روال گذشته برگردد.

وزیر صمت گفت: رشد ۱۳ درصدی بخش معدن چیزی نیست که در کشور سابقه داشته باشد، با روند فعلی هم غیرقابل دسترس است، چرا که هم ماشین‌آلات کهنه است و هم شرایط فعلی موثر است‌‌. جهش در این حوزه صرفا با سرمایه گذاری ممکن است، مانند آنچه که در دهه ۸۰ رخ داد.

وی تاکید کرد: صدور بخشنامه های متعدد و خلق‌‌الساعه به دلیل تعویض مدیران و همچنین ناشی از شرایط اقتصادی کشور که ثابت نیست، بوده، باید شرایط اقتصادی کشور را ثابت کنیم. سعی می کنم بخشنامه خلق‌‌الساعه ندهم و حتما نمایندگان بخش خصوصی باید در کمیته های مختلف مرتبط با این موضوعات حضور و مشارکت داشته باشند.

رشد تسهیلات بخش تولید

اتابک اظهار کرد: ارائه تسهیلات به بخش تولید رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشته که نسبت به ضریب تورم کفایت نمی کند. سرمایه گذاری ثابت در کشور منفی شده است و نتیجه آن استهلاک بیش از اندازه است. کارخانجات نیاز به سرمایه در گردش دارند، در حال صحبت با بانک مرکزی برای افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی هستیم.

وی در مورد جهش تولید گفت: بیشترین مشکل ما که باعث شد رشد تولید اتفاق نیفتد، زیرساخت های انرژی است که برق به شهرک های صنعتی نرسید و بیشترین تاثیر منفی را برجای گذاشت. برای جهش تولید نیازمند سرمایه‌گذاری های بسیار بزرگی هستیم. اگر سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتد حداقل باید این روند را از لحاظ زیرساخت ها، برق و گاز مراقبت کنیم تا تولید رشد کند. مشکل نهاده های انرژی، مشکل جدی در کشور است و در کوتاه مدت برطرف نمی شود. می توانیم مسیر جداسازی صنعت و استفاده از انرژی های نو را دنبال کنیم.

وی در واکنش به گلایه بخش خصوصی از تصویب تعطیلی روز پنجشنبه در مجلس نیز گفت: این تعطیلی هنوز قطعی نشده است.

وزیر صمت گفت: سعی ما این است که وزارت را اقتصادی اداره کنیم و تحقق این موضوع هم به دولت و هم به بخش خصوصی برمی گردد. سعی می کنیم وفاق را در بین خودمان و بعد عامه ایجاد کنیم و این سیاست دولت است.

اتابک در پایان گفت: کمیته های راهبردی در بخش های مختلف در وزارتخانه تشکیل شده که خواسته من حضور بخش خصوصی در این کمیته ها با جمع بندی قبلی است. امیدوارم شرایط را بهبود بخشیم، اگر قدم برنداریم وضعیت بغرنج تر از این می شود.

اقتصادانلاین

 

صنعت و معدن

شناسه : 453441
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *