بازار پرریسک ساخت‌ و ساز مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فعالان و سازندگان مسکن بر این باور هستند که رفتن به سمت ساخت‌ و ساز این روزها ریسک بالایی دارد چرا که پیش‌بینی هزینه‌های ساخت مسکن در هنگام استارت پروژه سخت و دشوار است. یعنی به عبارتی سازنده‌های مسکن نمی‌توانند پیش‌بینی دقیقی از اینکه چه میزان سرمایه برای تکمیل پروژه نیاز خواهند داشت داشته باشند.

ناکامی دولت در کنترل و تعدیل نرخ مصالح ساختمانی

نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر قیمت تمام‌شده ساخت مسکن می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت‌وساز مسکن‌، نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی است. چرا که از سال‌های دور این گونه بوده است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب کاهش انگیزه ساخت‌وساز و افزایش ریسک برای سرمایه‌گذار و سازنده شده‌ است.ایرج رهبر افزود: در این شرایط می‌بینیم که انبوه‌سازان دیگر زیر بار ریسک‌های قابل پیش‌بینی نمی‌روند.

عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده است چرا که مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده ساختمان و واحدهای مسکونی دارد. این درحالی است که دولت بارها وعده کنترل قیمت مصالح ساختمانی را داده است.رهبر در پاسخ به این پرسش که مگر دولت وعده ثبات قیمت مصالح ساختمانی داده بود؟ می‌گوید: وعده دولت این بود که در راستای افزایش تولید مسکن، قیمت مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند اما تا به امروز این وعده محقق نشده‌ است. قطعا هر چقدر که این نوسانات ادامه داشته باشد و انبوه‌ساز و سازنده‌های بخش خصوصی از آینده و میزان سرمایه‌گذاری خود اطمینان نداشته باشند به همان میزان نیز تولید مسکن کاهش خواهد داشت.

صدور پروانه در برخی مناطق و شهرها تا ۱۶ ماه هم طول می‌کشد

نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد:‌ فولاد و سیمان از مهم‌ترین اجزای ساخت‌وساز هستند که شاهد این بودیم قیمت این دو قلم در طول هفته دچار نوسان و افزایش قیمت می‌شد. فقط یک مورد میلگرد قبل از سال جدید، با افزایش قیمت در هر کیلوگرم به ۱۴ هزار تومان رسید در حالی که همین میلگرد در دو ماه ابتدایی سال جاری به ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم هم رسید.

او در خصوص مشکلات به وجود آمده به علت رشد عوارض ساختمانی و هزینه‌های مربوط صدور پروانه می‌گوید: شاید باور آن سخت باشد اما در برخی مناطق و شهرها صدور پروانه تا ۱۶ ماه هم به طول می‌انجامد. دیگر حریف شهرداری‌ها نمی‌شویم و معتقد هستیم رکود تولید مسکن در آینده به ضرر مصرف‌کننده و رشد شدید قیمت نهایی مسکن خواهد شد.

سازندگان دیگر قادر به برآورد مالی پروژه‌ها نیستند

مدیرعامل یک شرکت سازنده مسکن نیز با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده ساخت مسکن دو تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است می‌گوید: رشد قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای امسال تاکنون به شکلی بوده است که اگر مقایسه‌ای با سال گذشته داشته باشیم متوجه خواهیم شد که هزینه تمام‌شده مسکن را دو تا سه برابر افزایش داده است و همین موضوع می‌تواند بر جهش قیمت مسکن در سال‌های آتی تاثیر‌گذار باشد. سازنده در ابتدای آغاز پروژه می‌خواهد بداند که اگر پروژه‌ای را آغاز می‌کند چه میزان هزینه نیاز است اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده است که از این پیش‌بینی‌ها عاجز است.

ترابی با بیان اینکه شرایط صدور پروانه سخت شده و مشکلات و سختگیری‌ها به شکلی شده است که سازنده‌ها بی‌‌رغبت شده‌اند ادامه داد: برخی از سرمایه‌گذاران و سازنده‌هایی که با آنها سر و کار داریم عنوان می‌کنند که از ورود به پروژه جدید واهمه دارند، بنابراین فعلا سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند تا در موعد مناسب وارد عرصه ساخت‌وساز شوند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا واقعیت دارد که میزان صدور پروانه ساختمانی در برخی شهرهای اطراف تهران به حداقل ممکن رسیده است؟ گفت: آمارها نشان می‌دهد که در شهر کرج و در برخی مناطق آمار صدور پروانه حتی به هفته‌ای یک مورد نیز نمی‌رسد.

او در پاسخ به این پرسش که رشد قیمت مصالح ساختمانی از سال گذشته تاکنون قیمت تمام‌شده ساخت را چند درصد افزایش داده است؟ به بازار گفت: به هر حال کیفیت ساخت و میزان هزینه‌ها در هر پروژه‌ای متفاوت است، اما اگر به طور متوسط بخواهیم در نظر بگیریم، قیمت تمام‌شده ساخت مسکن دو تا سه برابر رشد کرده است و این می‌تواند برای آینده بازار مسکن با توجه به کمبود عرضه، خطرناک باشد.

برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار

مدیرعامل یک شرکت سازنده مسکن در پاسخ به این پرسش که مذاکرات برجام هم در ساخت‌وساز و میزان استقبال سازنده‌ها از ساخت تاثیر داشته است؟ تاکید کرد: قطعا وقتی بازار مسکن راکد می‌شود بدون شک سازنده‌های مسکن نیز به دلیل عدم فروش واحدهای مسکونی خود دچار مشکلات مالی می‌شوند، چرا که برخی از سازنده‌ها منتظر می‌مانند تا پروژه‌هایی که ساخته‌اند به فروش برسد و سپس اقدام به شروع پروژه جدید کنند.

او افزود: امیدوارم که اظهارات ما در بازار مسکن تاثیر نگذارد، چرا که باید بگویم در آینده و یا سه سال دیگر باز هم شاهد جهش قیمت مسکن خواهیم بود، چرا که همین الان هم میان عرضه و تقاضای مسکن تعادل خوبی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد رشد قیمت تمام‌شده مسکن را باید جدی گرفت و دولت که این روزها درصدد کمک به بخش مسکن برآمده است نسبت به سال‌های گذشته موضوع کاهش هزینه‌های ساخت و صنعتی‌سازی را به طور جدی دنبال کند، چرا که رشد قیمت تمام‌شده مسکن مساوی با رشد نهایی قیمت مسکن خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 294055
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا