معادله چند مجهولی حوزه کشاورزی؛

قیمت خرید تضمینی گندم چه زمانی نهایی می‌شود؟

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم به پس از تعطیلات موکول شد. اما حالا تغییر کابینه دولت تاخیر مجدد جلسه شورای قیمت گذاری را به همراه داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،جهش قیمت دلار و نگرانی از کمبود و افزایش قیمت گندم،‌ اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم را به موضوعی مهمی بدل کرده است. در حالی که اکنون نرخ خرید تضمینی گندم ۱۳ هزار تومان است که گفته می‌شود عراق برای هر کیلو گندم رقمی حدود ۳۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. در این شرایط گفته می‌شود که قیمت پیشنهادی برای طرح در جلسه شورای قیمت گذاری حدود ۱۷ هزار تومان است. موضوعی که نگرانی از تشدید قاچاق را به همراه داشته است

هر چند این رقم با قیمتی که دلالان به کشاورزان می‌پردازند فاصله قابل توجی دارد اما پرداخت این میزان نیز با کمبود اعتبار روبرو است. آنگونه که رئیس کمیسیون کشاورزی پیشتر گفته بود برای خرید تضمینی گندم در بودجه سال آینده ۱۰۲ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته شده بود که به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز وجود دارد.

در این شرایط حتی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی عنوان کرده که قیمت خرید تضمینی گندم باید به ۲۰ هزار تومان برسد.

حالا فارق از اعداد و ارقام مطرح شده برای قیمت خرید تضمینی گندم،‌ مسئله مهم این است که هر چه سریع‌تر قیمت نهایی شود.

سردرگرمی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم

در حالی که قرار بود سال گذشته قیمت خرید تضمینی نهایی شود،‌ به دلیل فشردگی جلسات هیات دولت این موضوه به بعد از تعطیلات عید نوروز موکول شد. این در حالی است که عملا خرید تضمینی گندم از ابتدای فروردین آغاز شده است. حتی گفته می‌شود که امسال در یک اتفاق کم سابقه واردات گندم همزمان با آغاز فصل برداشت،‌ شروع شده است.

در این شرایط تغییر وزیر کشاورزی نیز به عاملی برای تاخیر بیش‌تر در نهایی شدن نرخ خرید تضمینی‌ گندم بدل شده است. هفته گذشته بود که با اعلام سخنگوی دولت جواد ساداتی‌نژاد، ‌وزیر کشاورزی سابق از کابینه کنار گذاشته شد. هر چند روز گذشته (شنبه ۲۶ فروردین) سرپرست وزارتخانه مشخص شد اما همچنان خبر از برگزاری جلسه شورای قیمت گذاری نیست.

حتی هفته گذشته مدیرعامل بنیاد گندمکاران گفت که فعلا امیدی به تعیی قیمت‌خرید تضمینی گندم نیست.

نرخ‌خرید تضمینی گندم چه زمانی به صورت رسمی اعلام می‌شود؟

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: به دلیل تغییر در کابینه دولت و تغییر وزیر جهادکشاورزی تعیین قیمت خرید تضمینی گندم تعویق افتاده است. سرپرست جدید هم هنوز جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نداده‌است.

تصمیم گیری در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم باید با حضور مقام عالی وزارت باشد و توسط آن نیز اعلام شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران اضافه کرد: هر روزی که می‌گذرد و قیمت جدید گندم اعلام نمی‌شود فرصت را از دست می دهیم. خرید گندم کاهش می‌یابد و نیاز به صادرات نیز بیشتر می‌شود.  

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 346609
لینک کوتاه :

۸ دیدگاه

  1. قیمت جدید گندم رو اعلام کنید ما با این قیمت ضررمیکنیم وگندم به دولت نمیدیم هر روزی که بگذرد به ضرردولت هست خیلی گندم داره می‌ره سمت انبارهای دلالان ودامدار شما مدیر هستیدو ماهم کشاورز یادتان باشد بی نهایت جبران ناپذیر هست برا دولت چند وقت دیگه ببینید تو دنیا چه میشود گندم یک قیمت استثنایی میگیره وبعدباید کیلویی ۵۰هزارتومان وارد کنید قدر کشاورزان خودمون رو نمیدونید وعاقبت رو میبینید

        1. خوب تحویل نمیدهی نده خیال میکنی این رژیم کسی چاره اش میکند درب ورودی وخروج از مملکت رابرمردم بسته اند وهمجوره دارن ظلم میکنند وتا حرف رفراندم پیش می آید رهبر میگوید مردم درک صحیح از جمهوری اسلامی ندارن

  2. باسلام واحترام خدمت اساتید محترم و فعالان در امور کشاورزی به استحضارتان می رسانم که عقب افتادگی هر قشری از جامعه به علت بی ارزش جلوه دادن رنج زحمات فراوان آن قشر است کشاورزی نعمتی است که خداوند متعال برای بنده هاش برای بقا در اختیار انسان قرار داده است ودر این امور کشاورزی انسانهای خوب و خدمتگذار و صادق جامعه ای زیادی مشغول هستند برای خدمت به بشریت بنا براین تکامل انسانهای بزرگ باید بهای خوب دادچون در همه امور زندگی نیاز به نتیجه زحمات بی دریغ آنها هست باید فوری وبدون فوت وقت به رنج بیشمار زحمت کشاورز بهای منصفانه داد انتضار می رود مسئولان محترم به این امور مهم ارج نهند متشکرم مصرف کننده نان و ماکارونی وانواع رشته های مختلف وانواع شیرینیها و بیسکویتها وانواع ساند ویجها وانواع محصولات حاصل از کشاورزی باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا